Page 128 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 128
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
reševanjem problema (bolj zaželeno situacijo v prihodnosti). Procesiranje
problemov se pravzaprav začne z iskanjem problemov: vladanje je odvisno
od identifikacije situacij kot problematičnih, priznavanja ekspertiz v po
vezavi s temi problemi in odkritjem tehnologij vladanja, ki so videne kot
primeren odziv (Colebatch, 2006: str. 313). Za razumevanje vladavine re
ševanja problemov (angl. governance of problems) je zato bistveno prikaza
ti, kdo postavlja kakšne vrste vprašanj v javnopolitični diskurzu in kdo se
pojavi s kakšno vrsto odgovora in kako razmerje med vprašanjem (iden
tifikacijo problema) in odgovorom (rešitvijo problema) vzpostavi in obli
kuje javnopolitično razpravo kot osnovo za oblikovanje in implementaci
jo javnih politik.
Z vidika družbenih konstruktivistov oblikovanje (predvsem nadna
cionalnih) politik predstavlja vladavino reševanja problemov. Akterji obli
kovanja nadnacionalnih politik namreč prihajajo iz različnih držav ter se
razlikujejo po izkušnjah, vrednotah, normah in prepričanju. Skupno so
delovanje postane mogoče le, če uspejo proizvesti skupno razumevanje o
nujnosti skupnega sodelovanja (Paster, 2005; Bernhard, 2011). Bistveni
proces pri tem je skupna konstrukcija problema, ki je predpogoj za skupni
odziv oziroma sodelovanje (Hoppe, 2011: str. 50). O vladavini kot trans
nacionalnem reševanju problemov govorimo, kadar skupina držav spozna
skupni javnopolitični problem ter skupaj načrtuje njegovo reševanje, ki je
razvidno iz skupno oblikovanega modela javne politike, ki javnopolitični
problem naslavlja.
Vladanje na področju izobraževanja ni omejeno z nacionalnim, saj
mednarodni primerjalni podatki gradijo javnopolitične probleme in obli
kujejo javnopolitične rešitve nad in med nacionalnimi ravnmi (npr. Nóvoa
in Yariv-Mashal, 2003). Razvoj novih javnopolitičnih instrumentov (med
narodne raziskave znanja, mednarodne primerjalne lestvice dosežkov, cilj
ne vrednosti) tako zagotavlja kapaciteto vladavine mednarodnih institu
cij in organizacij (npr. Evropska komisija, OECD, IMF) ne le z merjenjem
in spremljanjem dosežkov nacionalnih izobraževalnih sistemov, temveč
predvsem s konstrukcijo specifičnih javnopolitičnih problemov in obliko
vanjem njihovih rešitev na podlagi predpostavk javnopolitičnega učenja
(Grek, 2010: str. 397). Grekova (ibid.) meni, da je konstrukcija javnopoli
tičnega problema na podlagi vedno novih podatkov in standardov nujna
za vzpostavitev novih oblik vladavine. Vsaka konstrukcija problema nam
reč že predstavlja možnost in smer njegovega (v naprej predpostavljenega)
reševanja. Rešitev predstavlja (naj)pomembnejši del definiranja javnopo
litičnega problema (Wildavsky, 1979: str. 17), vladajoči pa proizvajajo na
tančno toliko problemov, kot jih bodo lahko rešili, nič več (Hoppe, 2011:
str. 33).
126
reševanjem problema (bolj zaželeno situacijo v prihodnosti). Procesiranje
problemov se pravzaprav začne z iskanjem problemov: vladanje je odvisno
od identifikacije situacij kot problematičnih, priznavanja ekspertiz v po
vezavi s temi problemi in odkritjem tehnologij vladanja, ki so videne kot
primeren odziv (Colebatch, 2006: str. 313). Za razumevanje vladavine re
ševanja problemov (angl. governance of problems) je zato bistveno prikaza
ti, kdo postavlja kakšne vrste vprašanj v javnopolitični diskurzu in kdo se
pojavi s kakšno vrsto odgovora in kako razmerje med vprašanjem (iden
tifikacijo problema) in odgovorom (rešitvijo problema) vzpostavi in obli
kuje javnopolitično razpravo kot osnovo za oblikovanje in implementaci
jo javnih politik.
Z vidika družbenih konstruktivistov oblikovanje (predvsem nadna
cionalnih) politik predstavlja vladavino reševanja problemov. Akterji obli
kovanja nadnacionalnih politik namreč prihajajo iz različnih držav ter se
razlikujejo po izkušnjah, vrednotah, normah in prepričanju. Skupno so
delovanje postane mogoče le, če uspejo proizvesti skupno razumevanje o
nujnosti skupnega sodelovanja (Paster, 2005; Bernhard, 2011). Bistveni
proces pri tem je skupna konstrukcija problema, ki je predpogoj za skupni
odziv oziroma sodelovanje (Hoppe, 2011: str. 50). O vladavini kot trans
nacionalnem reševanju problemov govorimo, kadar skupina držav spozna
skupni javnopolitični problem ter skupaj načrtuje njegovo reševanje, ki je
razvidno iz skupno oblikovanega modela javne politike, ki javnopolitični
problem naslavlja.
Vladanje na področju izobraževanja ni omejeno z nacionalnim, saj
mednarodni primerjalni podatki gradijo javnopolitične probleme in obli
kujejo javnopolitične rešitve nad in med nacionalnimi ravnmi (npr. Nóvoa
in Yariv-Mashal, 2003). Razvoj novih javnopolitičnih instrumentov (med
narodne raziskave znanja, mednarodne primerjalne lestvice dosežkov, cilj
ne vrednosti) tako zagotavlja kapaciteto vladavine mednarodnih institu
cij in organizacij (npr. Evropska komisija, OECD, IMF) ne le z merjenjem
in spremljanjem dosežkov nacionalnih izobraževalnih sistemov, temveč
predvsem s konstrukcijo specifičnih javnopolitičnih problemov in obliko
vanjem njihovih rešitev na podlagi predpostavk javnopolitičnega učenja
(Grek, 2010: str. 397). Grekova (ibid.) meni, da je konstrukcija javnopoli
tičnega problema na podlagi vedno novih podatkov in standardov nujna
za vzpostavitev novih oblik vladavine. Vsaka konstrukcija problema nam
reč že predstavlja možnost in smer njegovega (v naprej predpostavljenega)
reševanja. Rešitev predstavlja (naj)pomembnejši del definiranja javnopo
litičnega problema (Wildavsky, 1979: str. 17), vladajoči pa proizvajajo na
tančno toliko problemov, kot jih bodo lahko rešili, nič več (Hoppe, 2011:
str. 33).
126