Page 124 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 124
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Vladavina ciljev
Sabel in Zeitlin (2010) novo obliko vladavine v EU opredelita kot ekspe­
rimentalno vladavino, ki deluje na podlagi štirih mehanizmov: 1) postav­
ljanja skupnih ciljev, 2) avtonomije posameznih akterjev pri doseganju le­
-teh, 3) odgovornosti akterjev za njihovo doseganje, 4) identifikacije novih
problemov in priložnosti pri doseganju skupnih ciljev. Eksperimentalno
vladavino tako označita kot rekurzivni proces zastavljanja ciljev in pregle­
da njihovega uresničevanja, ki je osnovano na javnopolitičnem učenju in
primerjavi njihovega doseganja v različnih kontekstih.

Grek (2009) meni, da sta pri t. i. vladavini ciljev (angl. output-orien­
ted governance) ključna vloga podatkov in upravljanje z njimi. Podatki
omogočajo vladati na podlagi določanja ciljev in s tem usmerjati dosež­
ke akterjev pri njihovem doseganju. Pri tem se v novi obliki vladavine v
ospredju kot mehanizem nadzora in usmerjanja vedenja pojavijo material­
ne in diskurzivne strategije. Te so kombinirane z zunanjimi regulativnimi
mehanizmi (s kazalniki in ciljnimi vrednostmi), ki skušajo skupaj usmer­
jati in preoblikovati delovanje posameznih (individualnih in kolektivnih)
akterjev. To pomeni, da so objave in publikacije, ki predstavljajo informa­
cije o uspešnosti pri doseganju zastavljenih ciljev, sredstva za spodbujanje,
presojanje in primerjanje akterjev v smislu dosežkov. Na ta način predstav­
ljajo nadzor konteksta, a hkrati avtonomnost akterjev, ki v njem delujejo,
glede tega, kako bodo cilje dosegli. Gre za sistem discipliniranja na podla­
gi presojanja in klasifikacij akterjev pri doseganju (skupno dogovorjenih)
ciljev. Ozga (2003) meni, da je na področju izobraževanja vladavina do­
sežkov postala ključni instrument izboljševanja izobraževalnih sistemov
in večanja odgovornosti posameznih akterjev zanje. Njen vpliv temelji na
strahu pred podpovprečnostjo, ki je ob naraščajoči konkurenčnosti in tek­
movalnosti v globaliziranem svetu še toliko večji.3

Med cilji, ki jim države članice na področju izobraževanja v EU sle­
dijo, nedvomno ne moremo spregledati Lizbonske strategije, po katerih
naj bi EU postala na znanju temelječe gospodarstvo, sposobno zagotavljati
tako trajnostno gospodarsko rast kot socialno kohezijo. Jakobijeva (2007:
str. 39) meni, da je ideja na znanju temelječe družbe in na znanju temelje­
čega gospodarstva države spodbudila k izvajanju sprememb na področju
izobraževanja. Države članice na znanju temelječo družbo oziroma gospo­
darstvo vidijo kot simbol sprememb in želeno stanje, ki ga pričakujejo v
prihodnjih letih, zato sprejemajo politike, ki bodo namenjene tem potre­
bam in ciljem. Zgaga (2011: str. 21) meni, da je pri tem izjemno relevantno

3 V zadnjem času se je po svetu izoblikovalo prepričanje, da so dosežki države v raziskavi
PISA kazalnik njenega prihodnjega gospodarskega razvoja (Hanushek in Wößmann,
2010).

122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129