Page 123 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 123
u. štremfel ■ pravičnost in/ali učinkovitost v kontekstu ...

Nova oblika vladavine v EU na področju izobraževalnih
politik

Proces, s katerim Evropska komisija vpliva na oblikovanje in izvajanje na­
cionalnih izobraževalnih politik je, kot uvodoma navedeno, bistveno do­
ločen s konceptom na podatkih temelječega oblikovanja politik, ki ga
teo­retsko umeščamo v razumevanje nove (neoliberalne) oblike vladavi­
ne kot vladavine ciljev, primerjav, (javno)političnih problemov in vlada­
vine eksp­ ertnega znanja (npr. Grek, 2010; Lawn, 2011; Ozga, 2011).2 Teo­
retsko gledano (npr. Weible, 2008) je namen uporabe ekspertnega znanja
v oblikovanju javnih politik lahko različen: instrumentalen (v smislu nev­
tralne uporabe ekspertnega znanja za izboljševanje javnopolitičnih rezul­
tatov), političen (v smislu uporabe ekspertnega znanja v podporo določe­
ni ideologiji) in družben (v smislu, da je akumulacija ekspertnega znanja
namenjena postopnemu spreminjanju sistema prepričanj v družbi). Na
podlagi navedenih teoretskih predpostavk ni izključeno, da javnopolitič­
ni instrumenti, ki jih uporablja Evropska komisija (tudi mednarodne raz­
iskave znanja), poleg proceduralnih postopkov primerjave izobraževalnih
sistemov in njihovih dosežkov ne vsebujejo tudi normativnih mehaniz­
mov definiranja upravičene oz. pametne in dobre politike, zato niso nuj­
no nevtralen javnopolitični instrument. Z vključenostjo ekspertov in eks­
pertnega znanja delujejo na daljavo (Miller in Rose, 2008) in vzpostavljajo
evropski izobraževalni prostor (Grek, 2010; Lawn, 2011) ter s tem sproža­
jo vprašanja o suverenosti nacionalnih izobraževalnih politik. Po mnenju
več avtorjev (npr. Apple, 2001; Cort, 2010; Dale, 2009) je bistvena pred­
nost neoliberalne ideologije pri usmerjanju družbe, da politične strategije
dobijo vtis nevtralnosti. Novo obliko vladavine v EU na področju izobra­
ževalnih politik je zato mogoče razumeti kot posebno obliko politične­
ga vladanja. Koncept na podatkih temelječega oblikovanja politik pa kot
tehniko upravljanja in nadzora javnopolitičnega procesa (Parsons, 2002;
Shahjahan, 2011).

V nadaljevanju izpostavljamo teoretske predpostavke, ki lahko pred­
stavljajo uvid v uspešnost delovanja novih oblik vladavine, razlago razisko­
valno še vedno ne dovolj pojasnjenega vpliva nove oblike vladavine EU na
države članice ter njeno zaznano nekritično in pasivno sprejemanje v slo­
venskem izobraževalnem prostoru.

2 Čeprav mnogi novo obliko vladavine EU na področju izobraževalnih politik, ki vključuje
uporabo ekspertnega znanja, umeščajo predvsem v obdobje po letu 2000, Pépin (2006) s
številnimi konkretnimi primeri prikazuje na podatkih temelječe odločanje že v sedemde-
setih letih prejšnjega stoletja.
121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128