Page 110 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 110
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
vlogah v izobraževanju (npr. kateri predmeti bolj ležijo dekletom in kateri
fantom ter kakšno je »pravilno« obnašanje za en in drugi spol), kot pra­
vi K. Scantlebury (2009), močno barvajo pedagoško delo in lahko vpliva­
jo na stereotipna pričakovanja o (ne)uspehu in (ne)sodelovanju v razredu.
Ugotovitve raziskav kažejo, da so fantje tisti, ki so v razredu deležni večje
pozornosti učiteljev/-ic, tako negativne, kot tudi pozitivne (Duffy, War­
ren in Walsh, 2001; Swinson in Harrop, 2009). Fantje so večkrat deležni
vedenjskih kritik, a tudi pogosteje od deklet prejemajo intelektualne kri­
tike in pohvale (Jones in Wheatley, 1990, v Anderson, 2015). Fante se tudi
bolj spodbuja h govorjenju med urami (sploh pri t. i. tipično »moških«
predmetih), ko spregovorijo brez dviga roke, pa so za to kaznovani redke­
je od deklet (Scantlebury, 2009). Ta vzorec se vleče skozi celotno izobra­
ževalno vertikalo in je opazen tudi v terciarnem izobraževalnem obdobju.
Ch. Krupnick (1985) tako ugotavlja, da učne ure na Harvardski univerzi
zaznamujejo dolga obdobja večinoma neprekinjene moške retorike, ki jim
sledijo kratki izbruhi ženskega govora, praviloma prekinjeni z vmes­nimi
komentarji moških. To vodi v moško dominirane ure, na katerih ženske
pogosteje govorijo v skupinah, njihovi komentarji pa so redkejši in kraj­
ši. Ospoljeni diskurzi v izobraževanju so v intersubjektivni areni razvidni
tudi iz retorike o škodljivosti feminizacije šolstva, ki, kot opozarjata V.
Taš­ner in M. Mencin Čeplak (2011: str. 185), temelji na predpostavkah o
tem, da so do učencev učitelji pravičnejši kot učiteljice, kar sicer izpodbija­
jo številne raziskave (Sadker in Sadker, 1994; Walkerdine, 1997, v ibid.; gl.
tudi Sadker, Sadker in Zittleman, 2009; Skelton, 2002), in iz očitkov, da
šola »otežuje spolno identifikacijo in subjektivizacijo dečkov /.../ ker naj
bi bili /.../ prikrajšani za vlogo moškega vzora« (Tašner in Mencin Čep­
lak, 2011: str. 185; gl. tudi Francis in Skelton, 2005).

Spol, še posebej v kombinaciji z določeno razredno pripadnostjo,
etničnim izvorom oz. migrantskim ozadjem v izobraževalnem siste­
mu, umeščenem v specifično zgodovinsko, politično, kulturno, social­
no in ekonomsko realnost, močno zaznamuje medosebne odnose in iz­
obraževalno izkušnjo. Ko analiziramo intersubjektivne prakse delovanja
posameznikov/-ic, moramo tako konstantno misliti tudi razmerja moči,
ki so vtkana v odnose med specifičnimi vozlišči mnoštva identitet.

Izkustvena arena. Učinki diskurzov o spolni razliki v izobraževanju
so vidni tudi v narativnih konstrukcijah o lastnih izobraževalnih možno­
stih in sposobnostih. Zrcalijo se v izbirah nadaljnje izobraževalne poti, ki
so še vedno spolno specifične,16 in v različnih dosežkih po spolu glede na

16 Prim. Ule (2010).
108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115