Page 109 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 109
a. mladenović ■ pomen intersekcionalnega pristopa ...

jo še iz modernosti in temeljijo na neenakem razmerju moči stroge delit­
ve med javnim, ki je v domeni moških, in zasebnim, ki pripada ženskam.

Nič drugače ni, če v analizo vključimo še razredno in etnično dimen­
zijo. Večinska populacija (višjega) srednjega razreda je diskurzivno umeš­
čena kot norma, kateri je (tehnično in vsebinsko) prilagojen celoten šol­
ski sistem, o vseh ostalih etničnih in socialno-ekonomskih »variacijah«
pa se lahko razpravlja zgolj v relaciji do te norme, ki je praviloma nedoseg­
ljiva. M. O‘Brien je na primer ugotovila, da se dekleta iz delavskega razre­
da težko privadijo na kulturo srednjega razreda in šolska pričakovanja, ki
izvirajo iz le-te. Za irska dekleta iz delavskega razreda je cena za doseganje
visokih šolskih rezultatov tako previsoka, saj doma ponotranjijo predsta­
ve in vzorce o tem, da je njihov vložek glede na rezultat nesorazmerno na­
poren, proces pa osamljen, nesocialen in stresen (O‘Brien, 2003, v Francis
in Skelton, 2005: str. 110). Podobne vzorce bi najbrž lahko ugotovili, če bi
poglobljeno opazovali dinamiko v slovenskih šolskih razredih. Na to nas
namreč opozarjajo sekundarne študije rezultatov mednarodnih primerjav
znanja (PISA, PIRLS, TIMSS), ki kažejo, da so med pomembnimi dejav­
niki, ki vplivajo na uspešnost, ravno socialno-ekonomski status, izobraz­
ba staršev, etnični izvor, migrantsko poreklo (gl. Pavešić, Svetlik in Kozi­
na, 2012; Plevnik, 2010; Puklek Levpušček, Podlesek in Šterman Ivančič,
2012).

Preko dekonstrukcije ospoljenih, razrednih ter etničnih diskurzov
lahko z uporabo intersekcionalne perspektive vidimo, kako reprezentativ­
na arena v odnosu do organizacijske postavlja (nenapisana) pravila in na­
vodila o tem, na podlagi katerih dimenzij socialne (ne)enakosti se določe­
nim posameznikom in posameznicam oz. družbenim skupinam podeli,
drugim pa omeji dostop do izobraževalnih priložnosti (Núñez, 2014: str.
89); organizacijska arena pa tem navodilom sledi in jim s formalizacijo in
legalizacijo podeljuje legitimnost.

Intersubjektivna arena. Prakse delovanja in načini medsebojnega so­
delovanja med posamezniki/-cami in skupinami vplivajo na izobraževal­
ne izkušnje ter rezultate učencev in učenk (ibid.). Za pravično obravnavo
deklic in dečkov v šoli ni pomemben zgolj način obravnave dejanskih razlik.
Kodelja (2003: str. 77) opozarja, da so pomembne predvsem tiste namišljene
razlike, za katere učitelji/-ce zgolj verjamejo, da obstajajo. Spolna diskrimina­
cija se v šoli torej ne dogaja le na podlagi dejanskih razlik, pač pa na podlagi
verovanja, da razlike so. Carrington in McPhee (2008) sta opravila kvalitativ­
ne intervjuje z 51 učitelji/-cami, od tega jih je približno polovica povedala, da
načrtno prilagaja način učenja in vsebino učnih ur spolnim razlikam v učnih
stilih učencev in učenk ter njihovim spolno specifičnim interesom. Ospolje­
ne percepcije oz. nezavedne predpostavke učiteljev/-ic o spolu in spolnih

107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114