Page 107 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 107
a. mladenović ■ pomen intersekcionalnega pristopa ...

učevanje kot dekletom ter bolj praktično in dinamično delo, ki bi spodbu­
jalo njihovo ustvarjalnost, nagrajevalo odločno vedenje in ne kaznovalo
»nagnjenja« k tveganju (Tašner in Mencin Čeplak, 2011: str. 184–185, nav.
po: West v Martino in Kehler, 2006; Hannan v Independent, 27. 11. 2013).

B. Francis in Ch. Skelton (2005) sta kritični do angleških, ameriških
in avstralskih intervencij v edukacijske politike, ki ozko ciljajo na »fante
v krizi«. Glavni cilji neoliberalnih posegov v edukacijske politike so vse­
kakor namenjeni zagotovitvi doseganja predpisanih standardov znanja in
niso cilji socialne pravičnosti in enakosti. Takšne reforme temeljijo na ne­
kritičnih in neraziskanih ter nepotrjenih ospoljenih predpostavkah in ste­
reotipih, povezanih v diskurze, ki perpetuirajo ustaljene koncepcije moš­
kosti v edukaciji. Tovrstne politike ne upoštevajo socialnih, kulturnih in
ekonomskih kontekstov akademskega (ne)uspeha (Lingard in Douglas,
1999; Raphael Reed, 1998, v ibid.: str. 47) in ne zmorejo uvida v komp­
leksnost večslojnih neenakosti v izobraževalnih izkušnjah in dosežkih.
Tudi v Sloveniji poenostavljene in nekritične interpretacije statističnih
podatkov o dosežkih po spolu že vplivajo na usmeritev edukacijske poli­
tike. Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (2011) na­
mreč izpostavlja pomislek o tem, ali vzgojno-izobraževalni sistem fantom
zagotavlja manj možnosti za pridobitev kakovostnega znanja in izobrazbe
(gl. Vendramin, 2012: str. 117). Tudi v raziskovalnem poročilu o težavah
dijakov pri učenju v poklicnem in strokovnem izobraževanju na podlagi
nekaterih raziskav (Flere et al., 2009; Makarovič, 1984; Razdevšek Pučko
et al., 2003; Toličič in Zorman, 1977, v Grašič et al., 2010: str. 5–6) ugotav­
ljajo, da so dijaki moškega spola »rizična populacija«, da »fantje nima­
jo enakih možnosti za izobraževanje kot dekleta« (Grašič et al., 2010: str.
5) ter priporočajo slovenskim osnovnim in srednjim šolam, da postane­
jo »bolj pravične do učencev in dijakov moškega spola« (ibid.: str. 7). Pri
tem je problematično, da obstaja vrsta raziskav, ki ugotavljajo, da so dele­
ži razlik med spoloma v primerjavi s podobnostmi majhni (Alton-Lee in
Praat, 2001, v Vendramin, 2006; Gipps in Murphy, 1994, v Plevnik, 2010)
in se z leti še zmanjšujejo (William, 2000, v Plevnik, 2010), da so razli­
ke, če so že ugotovljene, običajno povprečne in zato ne odražajo realnosti
za vse fante in dekleta (Alton-Lee in Praat, 2001, v Vendramin, 2006), da
fantje statistično pomembno zaostajajo za dekleti predvsem na področj­u
bralne pismenosti, medtem ko so na drugih področjih njihovi dosežki bolj
izenačeni ali pa se celo prevešajo v prid fantom (Francis in Skelton, 2005;
Plevnik 2010) ter da so ravno fantje tisti, ki so v kasnejšem življenju in na
trgu dela v prednosti, saj najvišje položaje še vedno v večini zasedajo moš­
ki (gl. Ule, 2010). Prav tako je treba opozoriti na pomisleke o veljavnosti
preizkusov in preverjanj znanja, na podlagi katerih se ugotavlja uspešn­ ost

105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112