Page 112 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 112
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
ki prevaja izobraževalno izkušnjo v ekonomsko terminologijo, s tem pa jo
postavlja v tržno sfero (gl. npr. Apple, 2001; Laval, 2005; Hakala, Uusikylä
in Järvinen, 2015; Vendramin, 2014). Gre za subtilen, a pomemben obrat v
izobraževalnih vrednotah – od potreb učencev/-k do uspeha učencev/-k in
od tega, kaj šola nudi učencu/-ki, do tega, kaj lahko učenec/-ka nudi šoli
(Apple, 2001: str. 413). Pri tem se – v želji po odličnosti – vedno več vlaga
v nadarjene in pogosto pozablja na tiste, ki so najbolj potrebni (izobraže­
valne) pomoči in spodbud (ibid.: 417).

Apple (2012: str. x–xi) opozarja, da je šole, edukacijske politike, ku­
rikule, učitelje/-ice in učence/ke nujno razumeti in misliti v tem, zelo spe­
cifičnem, socialno-ekonomskem okolju. Kapitalizem se morda res poča­
si transformira, a še vedno obstaja in deluje kot velika strukturna sila, ki
s pomočjo neoliberalnih, neokonzervativnih in postfeminističnih ideolo­
gij izvaja simbolno nasilje in narekuje načine delovanja posameznikov/-ic,
vpetih v različna razmerja moči. Mnogi morda ne razmišljajo in ne delu­
jejo (več?) spolno, razredno in etnično esencialistično, a to ne pomeni, da
so rasne, etnične, spolne in razredne delitve plačanega in neplačanega dela
izpuhtele, kot tudi ne pomeni, da vprašanja odnosov (ekonomske in kul­
turne) produkcije niso več pomembna (ibid.: str. xix). Epistemološka drža
raziskovalcev bi tako morala izhajati iz analize socialnih razmerij v zgodo­
vinskem kontekstu. Pri tem ni smiselno težiti k nevtralnosti, saj je za in­
tersekcionalni pristop bistveno, da na kompleksna razmerja poskuša po­
gledati s križišč tistih, ki so najbolj prikrajšani.

Pomembno je tudi, da se v reprodukciji sistemov dominance identi­
ficira vrzeli, nasprotujoče si težnje in mesta, ki imajo subverzivni potenci­
al in ki lahko zmotijo ali prekinejo dominantni tok. To, katero znanje je
uradno, kaj je vključeno v uradni kurikul in kdo ostaja spregledan ali po­
zabljen, so le nekatera vprašanja, ki se nanašajo na različne dimenzije ne­
enakosti in odnose moči, ki so vpeti vanje; in so stvar nenehnih pogajanj
ter novih definicij, zato je prav, da poskušamo kot kritični akterji z upora­
bo intersekcionalnosti v njih aktivno sodelovati (ibid.: str. x–xi).

Refleksija intersekcionalnega pristopa in nekatere omejitve

Na tem mestu izpostavljamo vprašanje, ki se veže na primernost oziroma
smiselnost uporabe različnih modelov v intersekcionalnem pristopu. Če
je naš namen res opozoriti na kompleksnost neenakosti, očitek o tem, da
z uporabo modela za prikaz neizogibno reduciramo problematiko, morda
ni povsem neupravičen. Res je, da v konceptualni model nikoli ne moremo
zajeti celotne družbene realnosti, zato je dobro, da na tovrstno samoref­
leksijo o metodoloških omejitvah ne pozabimo. Torej, ali je raziskovanje

110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117