Page 108 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 108
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
enega in drugega spola. Ti niso vedno nujno točni pri napovedih, ne iz­
ražajo učnih zmožnosti, ki jih zahteva kurikul, pač pa tiste, ki se za učen­
je zdijo pomembne raziskovalcem, lahko pa tudi sami povzročijo razlike
(Gipps in Murphy, 1994, v Plevnik, 2010; gl. tudi Smith, 2003; za temati­
zacijo problematičnosti posploševanja statistik pa gl. Gorard, 2000).

B. Francis in Ch. Skelton (2005: str. 36) opozarjata, da lahko v analizi
edukacijskih politik skozi celotno zgodovino na katerikoli točki identifi­
ciramo, katere spretnosti so percipirane kot pomembne in za koga. Ugoto­
vimo pa tudi, da so te percepcije vedno ukoreninjene v specifičnih poj­
movanjih spola, družbenega razreda, v zadnjem času pa tudi etničnosti in
seksualnosti. Edukacijske politike tako nikoli niso nevtralne, zato je po­
membno, na kakšne (specifične, a med sabo povezane) načine vplivajo na
učence in učenke, njihove izobraževalne priložnosti, izkušnje in dosežke.

Reprezentativna arena. Vsi smo najbrž že slišali o sosedovi odličnja­
kinji, ki je – prav po basensko – pridna in marljiva kot mravljica, tiha kot
miška ter učenjaška kot sova. Najbrž ima tudi kot živo srebro živahnega
bratca, mulca, ki je odličen v igrah z žogo, malo manj sicer blesti v šolskih
klopeh, mu pa jezik teče kot po maslu, kar kaže na njegovo siceršnjo su­
periorno naravno možgansko kapaciteto. Dekleta so v javnem dominan­
tnem diskurzu koncipirana kot pridna in delovna, fantje pa kot pametni,
česar njihovi dosežki zaradi domnevne neskladnosti hegemonske moško­
sti z žensko naravo šolstva sicer ne odsevajo, ampak ker so (in bodo) »fant­
je pač fantje«, se jim lahko pogleda skozi prste. V takšnih reprezentacijah
se zrcalijo ospoljeni diskurzi,15 ki s homogenizacijo celotne populacije fan­
tov in deklet brišejo kompleksnost neenakosti v razredu.

V. Tašner in M. Mencin Čeplak ugotavljata, da so »‘/r/esnice‘, ki
prid­nost (delavnost?) obravnavajo kot nasprotje pameti in nedvoumno
podcenjujejo intelektualne sposobnosti deklet (kar je ena najbolj trdovrat­
nih biologističnih predpostavk o razlikah med spoloma)/,/« v slovenskih
medijih prisotne najmanj desetletje (Mencin Čeplak, 2000, 2002; Mencin
Čeplak in Tašner, 2009, v Tašner in Mencin Čeplak, 2011: str. 182). Bio­
logizmi se zrcalijo tudi v trditvi, da je naša šola bolj prilagojena potrebam
dek­let kot fantov in da namesto pameti (fantov) nagrajuje pridnost (dek­
let) (ibid.). Tradicionalni miti o poslušnih dekletih in pametnih fantih so,
kot ugotavljata V. Tašner in M. Mencin Čeplak (2011), pa tudi nekatere
druge avtorice (gl. npr. Jones in Myhill, 2004), v izobraževalnem sistemu
očitno še kako prisotni. Z njimi šola perpetuira stare dualizme, ki izvira­

15 Za več o ospoljenih diskurzih v izobraževanju gl. Francis in Skelton (2005, 2009); Griffin
(2000); Jones in Myhill (2004); Sadker, Sadker in Zittleman (2009); Tašner in Mencin-Če-
plak (2011); Vendramin (2006, 2012, 2014); Walkerdine (1989); Weaver-Hightower (2003).

106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113