Page 198 - Šolsko polje, XXXI, 2020, 3-4: Convention on the Rights of the Child: Educational Opportunities and Social Justice, eds. Zdenko Kodelja and Urška Štremfel
P. 198
šolsko polje, letnik xxxi, številka 3–4

Rezultati
Uporaba IBL in PBL v slovenski literaturi

V Cobiss smo decembra 2019 preverili, kako pogosto v člankih pišejo o
IBL in PBL. V ukazno iskanje člankov smo zaporedoma vnesli besedne
sklope: raziskovalno učenje, učenje z raziskovanjem, preiskovalno uče-
nje, učenje s preiskovanjem, poizvedovalno učenje in učenje s poizvedo-
vanjem, kar naj bi po nekaterih virih (Jenstrle, 2017; Petek, 2012; Suban,
2017) ustrezalo kratici IBL. Zatem smo vnesli še besedne sklope: problem-
sko naravnano učenje, problemsko zasnovano učenje, problemsko učenje
in učenje s problemi ter učenje z reševanjem problemov, ki naj bi morda
ustrezali slovenskemu prevodu PBL (Drobnič Vidic, 2005). Ugotavljali
smo število slovenskih in tujejezičnih prispevkov, obdobje objave, prevode
za učni pristop in področje poučevanja. Pri slednjem smo ločili področja:
matematika, naravoslovje, tehnika oz. tehnologija, STEM, druga podro-
čja (z oznako »drugo«) in prispevke, pri katerih izobraževalno podro-
čje ni izpostavljeno in se učni pristop obravnava splošno (z oznako»vse«).

Za prva dva besedna sklopa smo dobili 116 zadetkov (med njimi tudi
zbornike s konferenc). Med temi zadetki je 84,4 % prispevkov pisanih v
slovenskem jeziku, kar kaže Preglednica 3, tujejezični so pisani v angle-
škem jeziku. Razen petih so vsi objavljeni v dvajsetem stoletju. Kar 86 pri-
spevkov je iz naravoslovja, 4 iz matematike, 5 iz tehnike oz. tehnologije, 1
iz STEM, 5 iz drugih področij (predvsem zgodovine) in 15 je splošnih pri-
spevkov (Preglednica 3). Od teh 116 prispevkov jih ima le slabih 10 % pre-
vod inquiry-based learning in enak odstotek prispevkov ima drugačnega,
ostali slovenski prispevki pa nimajo angleškega prevoda. Pojavljajo se pre-
vodi research-based approach, learning through research, research learning,
research-based learning ali scientific learning. Besedni sklop učenje s prei-
skovanjem je najden v Cobiss le v 4 člankih, vsi so objavljeni v letu 2017 in
v 2018, vsi prevodi so inquiry-based learning in vsi prispevki se nanašajo
na matematiko. Dalje je besedni sklop učenje s poizvedovanjem uporabljen
v enem članku iz leta 2019 in trije članki preučujejo poizvedovalno učenje.
Vsi so bili objavljeni v letih 2014 in 2015 ter se nanašajo na področje tehni-
ke oz. tehnologije. Skupno je kar 69 % prispevkov o IBL na področju na-
ravoslovja, 12 % splošnih prispevkov, 7 % na področju tehnike oz. tehno-
logije in 6 % na področju matematike (ostalo STEM in vse).

Besedni sklop problemsko naravnano učenje za PBL je najden v 23
člankih, objavljenih med 2001 in 2012. Med njimi je 57 % slovenskih pri-
spevkov. Največ prispevkov ta učni pristop uporablja na drugih področjih,
ki v Preglednici 3 niso izpostavljena. Po en je na področju naravoslovja
in matematike. Le štirje članki imenujejo PBL kot problemsko zasnovano

196
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203