Page 194 - Šolsko polje, XXXI, 2020, 3-4: Convention on the Rights of the Child: Educational Opportunities and Social Justice, eds. Zdenko Kodelja and Urška Štremfel
P. 194
šolsko polje, letnik xxxi, številka 3–4
Preglednica 2: Podobnosti in razlike med IBL in PBL.
Karakteristike IBL PBL
Osrednja dejavnost Preiskovanje zastavljene situacije Reševanje problema, ki sproži učenje
nove snovi
Predmet dejavnosti Situacija (pojav), problem Nestrukturirani problem
Cilj Spoznavanje nove snovi Spoznavanje nove snovi
Učenje preko neposrednega opazo- Učenje preko realnega problema z
Vodilo vanja in preiskovanja kot znanstve- uporabo lastnega predznanja in no-
ne raziskave. vih informacij.
Pionirji Dewey, Schwab Dewey, Barrows
Način učenja Osredotočeno na učenca, cikel pe- Osredotočeno na učenca, cikel sed-
tih E-jev. mih korakov.
Učna oblika Lahko v eni skupini, v manjših skupi- V manjših skupinah (4-6)
nah, individualno, v paru
Predznanje Ni nujno potrebno, novo znanje se Je nujno potrebno, na njem se gradi
lahko pridobi z opazovanjem. znanje, potrebno za rešitev problema.
Naloga učitelja Usmerjevalec, vir vprašanj, vodja Usmerjevalec, tutor
Naloga učencev Postavljajo vprašanja, pojasnjujejo, Oblikujejo naloge, iščejo nove in-
oblikujejo hipoteze, interpretirajo, formacije, so vir vprašanj, obliku-
sprašujejo in odgovarjajo… jejo učne cilje, določajo rešitve
problema…
Nivo izobraževanja Najprimernejši za osnovnošolski Najprimernejši za visokošolski nivo
nivo
Najprimernejše Za vsa področja, posebej naravoslovje Za vsa področja, posebej za medici-
področje no, inženirstvo
izobraževanja
Specifični izidi Razumevanje konceptov znanstve- Učinkovito reševanje realnih proble-
nega dela, uporaba znanja, vzpodbu- mov, pridobivanje veščin samostoj-
janje kreativnosti nega in vseživljenjskega učenja, upo-
raba znanja
oba načina dela le priporočena, uporabljajo se tudi drugi. Predznanje je pri
PBL nujno potrebno, pri IBL lahko učenci potrebno predznanje za delo
pridobijo tudi z opazovanjem. Pri matematiki je pogosto pri zastavljeni si-
tuaciji potrebno poleg opazovanja oz. preiskovanja situacije uporabiti do-
ločeno matematično predznanje (Artigue in Blomhøj, 2013). S tega vidika
je IBL pri matematiki podoben PBL, ki ima v določenih pogledih strož-
je zahteve.
V prispevku želimo ugotoviti, kako pogosto in na katerih podro-
čjih se omenjena pristopa preučujeta ali uporabljata v slovenskih član-
kih, nato pa napravimo primerjavo tudi pri specifični tuji literaturi. V njej
želimo ugotoviti, kako pogosta sta učna pristopa v matematiki glede na
192
Preglednica 2: Podobnosti in razlike med IBL in PBL.
Karakteristike IBL PBL
Osrednja dejavnost Preiskovanje zastavljene situacije Reševanje problema, ki sproži učenje
nove snovi
Predmet dejavnosti Situacija (pojav), problem Nestrukturirani problem
Cilj Spoznavanje nove snovi Spoznavanje nove snovi
Učenje preko neposrednega opazo- Učenje preko realnega problema z
Vodilo vanja in preiskovanja kot znanstve- uporabo lastnega predznanja in no-
ne raziskave. vih informacij.
Pionirji Dewey, Schwab Dewey, Barrows
Način učenja Osredotočeno na učenca, cikel pe- Osredotočeno na učenca, cikel sed-
tih E-jev. mih korakov.
Učna oblika Lahko v eni skupini, v manjših skupi- V manjših skupinah (4-6)
nah, individualno, v paru
Predznanje Ni nujno potrebno, novo znanje se Je nujno potrebno, na njem se gradi
lahko pridobi z opazovanjem. znanje, potrebno za rešitev problema.
Naloga učitelja Usmerjevalec, vir vprašanj, vodja Usmerjevalec, tutor
Naloga učencev Postavljajo vprašanja, pojasnjujejo, Oblikujejo naloge, iščejo nove in-
oblikujejo hipoteze, interpretirajo, formacije, so vir vprašanj, obliku-
sprašujejo in odgovarjajo… jejo učne cilje, določajo rešitve
problema…
Nivo izobraževanja Najprimernejši za osnovnošolski Najprimernejši za visokošolski nivo
nivo
Najprimernejše Za vsa področja, posebej naravoslovje Za vsa področja, posebej za medici-
področje no, inženirstvo
izobraževanja
Specifični izidi Razumevanje konceptov znanstve- Učinkovito reševanje realnih proble-
nega dela, uporaba znanja, vzpodbu- mov, pridobivanje veščin samostoj-
janje kreativnosti nega in vseživljenjskega učenja, upo-
raba znanja
oba načina dela le priporočena, uporabljajo se tudi drugi. Predznanje je pri
PBL nujno potrebno, pri IBL lahko učenci potrebno predznanje za delo
pridobijo tudi z opazovanjem. Pri matematiki je pogosto pri zastavljeni si-
tuaciji potrebno poleg opazovanja oz. preiskovanja situacije uporabiti do-
ločeno matematično predznanje (Artigue in Blomhøj, 2013). S tega vidika
je IBL pri matematiki podoben PBL, ki ima v določenih pogledih strož-
je zahteve.
V prispevku želimo ugotoviti, kako pogosto in na katerih podro-
čjih se omenjena pristopa preučujeta ali uporabljata v slovenskih član-
kih, nato pa napravimo primerjavo tudi pri specifični tuji literaturi. V njej
želimo ugotoviti, kako pogosta sta učna pristopa v matematiki glede na
192