Page 96 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 96
šolsko polje, letnik xxx, številka 3–4

Šolska klima in dosežki
Povprečji na lestvicah izpostavljenosti nasilju na šoli med četrtošolci in
osmošolci, ki sta 10 točk, se ne razlikujeta od mednarodnega povprečja
(Preglednica 1). Med seboj lestvici nista neposredno primerljivi, ker lestvi-
ca za osmošolce vsebuje dodatno postavko (objavljanje neprimernih in-
formacij na spletu). Občutek pripadnosti šoli je za obe starosti slovenskih
učencev z 9 točkami pod mednarodnim povprečjem 10 točk (ki ima stan-
dardni odklon 2 točki). Vpogled v mednardne primerjave pokaže, da je
za četrtošolce v spodnji četrtini med drugimi državami, za osmošolce pa
najnižji med vsemi drugimi državami in skoraj za 1 točko (polovico stan-
dardnega odklona) nižji od povprečja predzadnje Koreje (Mullis, Martin,
Foy, Hooper, 2016). Vsi slovenski povprečni dosežki iz preizkusov znanja
iz matematike in naravoslovja v obeh starostnih skupinah so nad med-
narodnim povprečjem 500 točk. Posebej visok je dosežek iz naravoslov-
ja med osmošolci. Naklonjenosti do učenja matematike in naravoslovja
sta pod mednarodnim povprečjem in še posebej v 8. razredu izredno niz-
ki tudi v mednarodni primerjavi (Martin, Mullis, Foy in Hooper, 2016;
Mullis, Martin, Foy in Hooper, 2016).

Preglednica 1: Povprečne vrednosti na lestvicah zaznane
izpostavljenosti nasilju, občutka pripadnosti šoli, naklonjenosti
do učenja in dosežka; matematika in naravoslovje, 4. in 8. razred.

Kazalci 4. razred 8. razred
Povprečje St. n. Povprečje St. n.
Izpostavljenost nasilju
Občutek pripadnosti šoli 10 0,05 10,3 0,04
Naklonjenost do učenja matematike 9,5 0,06 8,5 0,04
Naklonjenost do učenja naravoslovja/ 9,4 0,06 8,7 0,05
kemije
Matematični dosežek 9,4 0,05 9,6 0,06
Naravoslovni dosežek
520,8 1,88 516,5 2,08
543,6 2,38 551,3 2,41

Regresijske analize so v 4. razredu pokazale pozitivno povezavo med
izpostavljenostjo nasilju na šoli ter dosežkoma iz matematike in naravo-
slovja, pri predpostavljenem enakem občutku pripadnosti šoli. Učenci, ki
poročajo o manj pogostem nasilju nad seboj, imajo višji matematični in
višji naravoslovni dosežek. Občutek pripadnosti šoli je negativno povezan
z dosežkoma. Ob enaki zaznani izpostavljenosti nasilju dosegajo učenci,
ki imajo močnejši občutek pripadnosti šoli, statistično značilno nižje do-
sežke (Preglednica 2).

V 8. razredu je situacija drugačna. Iz nizke t-vrednosti (manjša od
1.96) je razvidno, da od učenca zaznana izpostavljenost nasilju ni povezana

94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101