Page 91 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 91
Ali je šolsko nasilje med slovenskimi učenci
povezano z učenjem?

Barbara Japelj Pavešić

Nesporno je nasilje nezaželen pojav kjerkoli, še posebej v šolskem
okolju. Šola je kraj, kamor se otrok vsak dan vrača in mora v
njem preživeti velik del svojega življenja. Ne samo preživeti, am-
pak opraviti svoje dolžnosti učenja, pridobivanja novih znanj in spretnosti
ter socialnih veščin. Bistveno je, da mu okolje pri tem pomaga in nespre-
jemljivo je vse, kar mu kakorkoli škoduje. Zato so poleg raziskovanja ra-
zlogov za nasilje in splošnega prizadevanja za njegovo popolno odpravo iz
šolskega prostora zelo pomembne študije povezanosti šolske klime in var-
nosti z delom in dolžnostmi otroka v šoli ter z njegovim učnim uspehom.
Raziskovalna literatura potrjuje povezanost med večjim nasiljem v okolici
šole in na njej z nižjimi dosežki učencev, in sicer po svetu in pri nas, ven-
dar redko izhaja iz vzporednega merjenja izpostavljenosti nasilju in dosež-
kov na individualni ravni učencev; uporablja neodvisno izmerjene agregi-
rane kazalce nasilja in šolskega uspeha. V naši študiji smo za natančnejše
raziskovanje povezanosti zaznave nasilja z učenjem v različnih starostih
učencev uporabili podatke iz mednarodne študije TIMSS iz leta 2015, ki
je hkrati izmerila učenčevo zaznavo šolskega okolja, tudi z ozirom na svo-
jo izpostavljenost nasilju, in kazalce učenja ter znanja na reprezentativnem
vzorcu populacije učencev 4. in 8. razreda.

Problem

Zagotavljanje varnega in spodbudnega šolskega okolja je že nekaj let prior-
iteta politike in strokovnjakov za razvoj izobraževanja pri nas. Vključuje
odpravljanje vsega nasilja iz šolskega prostora za zagotavljanje varnos-
ti in vzpostavljanje pogojev, ki bodo spodbujali učenje. Oboje zahteva

89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96