Page 25 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 25
s. pečjak in t. pirc ■ psihološki vidiki medvrstniškega nasilja v šolah ...

saj je zelo subtilno (Bauman in Del Rio, 2006). Hkrati pa je tudi težje
predvideti, kako bo to nasilje delovalo na žrtev, če jo npr. izključijo iz sku-
pine učencev, ki se igra skupaj. Nekateri raziskovalci tudi opozarjajo na
napačna prepričanja učiteljev, da je odnosno nasilje nekaj normativne-
ga, še zlasti v obdobju zgodnjega in srednjega mladostništva (Vernberg in
Gamm, 2003; Yoon in Kerber, 2003). Dobljeni podatki navajajo na to, da
je treba pri učiteljih ozavestiti dejstvo, da ima to nasilje enako škodljive po-
sledice za žrtve in nasilneže kot ostali dve obliki nasilja in da ga je zato tre-
ba tudi enako obravnavati.

Drugo raziskovalno vprašanje je bilo, kaj napoveduje intervencije
učiteljev pri posameznih vrstah nasilja ter kakšne so te intervencije do žr-
tev in nasilnežev. Rezultati hierarhične regresijske analize za posamezne
vrste nasilja so prikazani v Tabeli 6.

Tabela 7: Napovedniki intervencij pri učiteljih.

Učitelji fizično Vrsta nasilja
verbalno β odnosno
-.16 β
1. korak spol .32 -.11 β
2. korak smer poučevanja .14 .23 .07
leta poučevanja .21* .24
R/R2 .26/.07 .38/.14 .20*
ΔR .07 .14* .40/.16
resnost .25* .57*** .16*
empatija do žrtve .18 .04 .46***
.23*
R/R2 .40/.16 .67/.45
ΔR .09* .31*** .70/.49
.33***

Opombe: N=70 učiteljev; p <.05*; p; p<.01**; p<.001***; β – standardizirani β
koeficient; R – koeficient multiple korelacije, R2 – koeficient determinacije;
ΔR – sprememba koeficienta multiple korelacije.

S postavljenim modelom smo lahko pojasnili le 16 % variabilnosti v
intervencijah učiteljev pri verbalnem nasilju, pomembno večji delež raz-
lik med učitelji pa pri fizičnem (45 %) in še večji delež pri odnosnem na-
silju (kar 49 % vseh razlik med učitelji). Pri tem se je kot najpomembnej-
ši napovednik učiteljevih intervencij pri vseh treh vrstah nasilja pokazala
zaznana resnost nasilja pri učitelju. Bolj resno, kot ga zaznavajo, prej oz.
pogosteje so pripravljeni posredovati. Drug pomemben napovednik pa so
leta poučevanja. Učitelji z daljšim učiteljskim stažem so bolj občutljivi za
fizično in odnosno nasilje kot mlajši učitelji. Možno je, da so slednji bolj

23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30