Page 19 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 19
s. pečjak in t. pirc ■ psihološki vidiki medvrstniškega nasilja v šolah ...

Craig, 1995). Učenci-opazovalci predstavljajo prevladujočo skupino učen-
cev v razredih in imajo veliko socialno moč, ki pa jo šole pogosto – iz
različnih razlogov – ne izkoristijo (ali ne znajo izkoristiti) za zaustavitev
MVN. Kar 90 odstotkov starejših osnovnošolcev namreč poroča, da ne
naredijo nič, če so priče MVN (Pergolizzi et al., 2009).

Opazovalci niso homogena skupina, ampak se ločijo glede na svojo
»držo« pri MVN. Pri tem najpogosteje govorimo o naslednjih skupinah
opazovalcev: ignoranti (učenci, ki opazujejo, vendar ne posegajo v situa-
cijo nasilja); pasivni spodbujevalci (s pozornostjo opazujejo nasilje in/ali
se smejijo žrtvam); aktivni spodbujevalci (nasilnež jim predstavlja model,
zato ga z različnimi pripombami in predlogi spodbujajo ali se mu celo pri-
družijo) in zagovorniki žrtve (žrtev skušajo braniti pred nasilnežem ali jo
potolažiti) (Rigby in Johnson, 2006; Whitney in Smith, 1993).

Zato je zanimivo raziskovalno vprašanje, kaj je tisto, kar odloči, ali
se bo nekdo kot opazovalec postavil žrtvi v bran ali bo ostal nevtralen ali
bo celo stopil na stran nasilneža. To smo ugotavljali v raziskavi, v katero je
bilo vključenih 590 učencev osnovne in srednje šole, ki so bili enakomerno
zastopani glede na spol in stopnjo šolanja (Pečjak in Pirc, 2014). Najprej
smo jih glede na njihove odgovore na Vprašalniku nasilja v šoli (Cheng et
al., 2011)1 razvrstili v običajne vloge pri MVN – v nasilneže, žrtve, žrtve-
-nasilneže in neudeležene. Nato pa smo pri istih učencih z Vprašalnikom
vloge opazovalcev (Parada, 2000)2 ugotavljali, v kakšni vlogi bi se posa-
mezne skupine učencev znašle, če bi prisostvovali MVN kot opazovalci
(Tabela 3).

Rezultati kažejo, da učenci, ki so pri MVN v vlogi nasilnežev ali na-
silnežev in žrtev hkrati, pri opazovanju MVN pomembno pogosteje kot
ostali učenci zavzamejo vlogo aktivnih spodbujevalcev nasilneža (df=1,
F=30.78, p<.000). Vlogo pasivnih spodbujevalcev pa pogosteje kot ostali
učenci zavzamejo nasilneži-žrtve (df=1, F=51.02, p<.000). Med ignoranti
so vloge dokaj enakomerno razporejene, pri čemer je opazno višje povpre-
čje pri žrtvah in nasilnežih-žrtvah. Med zagovorniki žrtve pa je pomemb-
no manj nasilnežev in nasilnežev-žrtev (df=1, F=4.20, p<.05). Opozoriti
velja še na precejšnjo variabilnost rezultatov pri učencih, ki so hkrati na-
silneži in žrtve – pri njih je najteže napovedati, katero vlogo bodo zavzeli
kot opazovalci MVN. Zato bi bilo smiselno to dvojno vlogo učencev v na-
daljnjih raziskavah podrobneje raziskati/osvetliti.

1 Prevod in priredba v slovenščino S. Jakin in S. Pečjak (2013). Opis in vprašalnik sta v knjigi
Pečjak, S. (2015). Medvrstniško nasilje v šoli. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

2 Prevod v slovenščino S. Pečjak (2014). Opis in vprašalnik je v knjigi Pečjak, S. (2015). Med-
vrstniško nasilje v šoli. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24