Page 17 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 17
pečjak in t. pirc ■ psihološki vidiki medvrstniškega nasilja v šolah ...

Tabela 2: Vrste in pogostost izvajanja posameznih aktivnosti
fazaniranja.

Vrste fazaniranja z aktivnostmi f %
Nedolžno fazaniranje
734/1.8 72
Pisanje s flomastri po koži/oblačilih novincev, klicanje novincev s »frr-
rr«, javno nastopanje pred publiko (petje, plesanje …); barvanje las, oble- 230/0.6 22.5
ke, kože s pršilom; izvajanj­e nenavadnih aktivnosti, kot so merjenje 56/0.14 5.5
hodnika s kovancem, tuljenje v luno; vzpostavitev stika z določeno (ne- 1020/2.5 100.0
znano) osebo; izvajanje določene aktivnosti z zavezanimi očmi itd.

Skupno število aktivnosti/povprečje aktivnosti na novinca

Fazaniranje z elementi MVN
Polivanje novincev z vodo; uživanje ekstremno pekoče hrane (feferonov,
čilija), obmetavanje novincev s hrano (jajci, paradižnikom), simuliranje
spolnega odnosa z drugo osebo (istega ali nasprotnega spola) itd.
Skupno število aktivnosti/ povprečje aktivnosti na novinca

Nasilno/nevarno fazaniranje
Spodbujanje novinca k uživanju pretiranih količin alkohola, k uživanju
snovi, ki se normalno ne uživajo, fizično nasilje nad novinci (brce, udarci,
pranje glave v WC, spodbujanje h kraji tuje lastnine).
Skupno število aktivnosti/ povprečje aktivnosti na novinca
Skupno število vseh poročanih aktivnosti

Ugotovili smo, da je to široko razširjen pojav, saj kar 79 % novincev
poroča, da so bili v neuradno »fazaniranje« vključeni kot tarče oz. tarče-
-opazovalci, od tega kar 43 % med njimi neprostovoljno. Nadalje smo ugo-
tovili, da neuradno »fazaniranje« najpogosteje poteka kar na šoli oz. v
njeni okolici. To je že prvi pomemben signal šolam, da so (so)odgovorne
tudi za to, kar počnejo starejši dijaki mlajšim pri neuradnem »fazanira-
nju«. Na šolah bi bilo treba vpeljati t. i. avtoritativno disciplino (Gregory
et al., 2010), ki temelji na jasnih pravilih glede tega, pod kakšnimi pogo-
ji lahko starejši dijaki iniciirajo novince (ne brez njihovega dovoljenja oz.
soglasja), ter na razpoložljivosti odraslih (učiteljev), ki lahko podprejo no-
vince pri njihovi odločitvi, da ne sodelujejo pri »fazaniranju«.

Glede na vrsto aktivnosti pri »fazaniranju« smo uporabili klasifika-
cijo Lundeena (2013), ki deli iniciacijske obrede v tri kategorije: nedolžno/
neškodljivo »fazaniranje«, »fazaniranje« kot MVN in nasilno/krimi-
nalno »fazaniranje« (Tabela 2).

Kot je razvidno iz poročanja tistih novincev, ki so bili aktivno udele-
ženi v nasilju, je bil vsak od njih v povprečju udeležen 2.5-krat. Večina no-
vincev je bila deležna nedolžnega oz. neškodljivega »fazaniranja« (v 72 %
primerov). Pri tem je bila daleč najbolj pogosta aktivnost popisovanje

15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22