Page 176 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 176
šolsko polje, letnik xxx, številka 3–4

Pripomočki
Za ugotavljanje značilnosti učencev, ki so vrstniški mediatorji, in učencev,
ki niso vrstniški mediatorji, smo sestavili vprašalnik, ki je vseboval pet
demografskih vprašanj, eno vprašanje odprtega tipa, na katerega so od-
govarjali samo vrstniški mediatorji (Zakaj so se odločili postati vrstniški
mediatorji?), ter dva osebnostna vprašalnika. Vključili smo ocenjevalni le-
stvici: Indeks empatičnosti za otroke in mladostnike (Bryant, 1982; slo-
venska priredba Kroflič, 1998) in Lestvico samospoštovanja (Rosenberg,
1965), ki sta prevedeni v slovenščino.
Indeks empatičnosti za otroke in mladostnike
Indeks empatičnosti za otroke in mladostnike je ocenjevalna lestvica, ki
obsega 22 trditev, prirejenih za otroke in mladostnike med 7. in 14. letom.
Avtorica lestvice, ki se v originalu imenuje Index of Empathy for Children
and Adolescents, je Brenda K. Bryant. Trditve se nanašajo na empatičnost
v vsakdanjih situacijah. Instrument naj bi meril empatičnost kot potezo in
ne trenutno empatijo. Vsota odgovorov na indeksu predstavlja vsoto točk,
ki kaže na stopnjo emocionalne empatičnosti posameznika. Čim višja je
vsota, tem večja je empatičnost.

Bryantova je preverila psihometrične značilnosti ocenjevalne lestvi-
ce. Navaja naslednje Cronbachove koeficiente: α=.54 za prvi razred, α=.68
za četrti razred in α=.79 za sedmi razred. Test-retest koeficienti zaneslji-
vosti so pa naslednji: r=.74 za otroke prvega razreda, r=.81 za četrti razred
in r=.83 za sedmi razred. Rezultati na Indeksu empatičnosti praviloma ra-
stejo s starostjo (Bryant, 1928; v Kroflič, 1998). V nekaterih raziskavah,
kjer so preverjali psihometrične karakteristike Indeksa empatičnosti, so
ugotovili večdimenzionalnost lestvice. V raziskavi, ki so jo naredili De
Wied in sodelavci (2007), so ugotovili, da lestvico sestavljata dva faktor-
ja, ki so ju poimenovali Empathic Sadness in Attitude. Aluja, Del Barrio
in Garcia (2004) so določili tri faktorje in jih poimenovali Feelings of
Sadness, Understanding Feelings in Teartful Reaction. V slovenščino je in-
strument prevedla Breda Kroflič. Priredba Indeksa empatičnosti zajema
22 trditev. Primer trditve je: »Hudo mi je, če vidim osamljeno deklico, ki
se nima s kom igrati.« Preverila je nekatere psihometrične karakteristike
slovenske priredbe. Na vzorcu 177 otrok, starih 10–11 let, je ugotovila, da
je notranja konsistentnost α=.60. Pri otrocih, starih 9–10 let, je bila zane-
sljivost po test-retest metodi r=.77. Uporaba lestvice je lahko poskusni in-
strument za nadaljne preučevanje in razvijanje instumentarija za merjenje
empatičnosti pri otrocih in mladostnikih (Kroflič, 1998). V originalni le-
stvici Bryantove otroci do 10. leta odgovarjajo na trditve z DA ali NE, ado-
lescenti pa z odločanjem na 9-stopenjski lestvici (Kroflič, 1998). Odločila

174
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181