Page 171 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 171
Vrstniška mediacija

Martina Kukovec

Uvod

Vrstniška mediacija?

Mediacija je metoda reševanja sporov, v katerem tretja, nevtralna
stran (mediator) pomaga dvema ali več sprtim stranem pri raz-
jasnjevanju nesporazuma in iskanju skupne rešitve (Iršič, 2010).
Vrstniška mediacija je vrsta mediacija, ki se izvaja v osnovnih in srednjih
šolah; izvajajo jo otroci in mladostniki (Haft in Weiss, 1998). Za vrstni-
ško mediacijo usposobljeni učenci (vrstniški mediatorji) rešujejo konflikte
med kolegi vrstniki (Haft in Weiss, 1998). Vrstniki, ki so udeleženci medi-
acije, so medianti. Šole so vrstniško mediacijo vključile v svoj program, saj
so pričakovale da se bo zmanjšalo nasilje, izboljšala razredna in šolska kli-
ma ter da se bodo vsi učenci naučili pomembnih socialnih veščin (Haft in
Weiss, 1998). Upali so, da bo vrstniška mediacija omogočila, da bodo lah-
ko učitelji več poučevali in se manj ukvarjali z disciplino, da se bosta po-
večali poštenost in morala učencev ter da bodo učenci dobili uvid, kako se
da konflikte reševati brez nasilja (Haft in Weiss, 1998). V Sloveniji so se na
osnovnih šolah odločili za uporabo vrstniške mediacije zaradi spodbuja-
nja nenasilnega reševanja konfliktov (Rugelj, 2011). Danes je vrstniška me-
diacija zapisana v vzgojnem načrtu večine osnovnih šol kot preventivna in
proaktivna vzgojna dejavnost ter je tako uvrščena v vzgojno-izobraževalni
proces za delo z otroki in mladostniki in ni več samo tehnika upravljanja s
konflikti (Metelko Lisec, 2008).

169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176