Page 56 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 56
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

od početja – oboje ni več prisotno v enem človeku – pomembno zadeva
tudi ob področje prihodnjega védenja in znanja, ki mora ravno tako posta­
ti planirano, saj mora vsaka od strani védeti in znati toliko, kolikor je tre­
ba, da ustrezno izvajata svoje naloge. To pa ne velja le za védenje, povezano
z delovnim procesom, temveč gre za zmožnosti mišljenja same, saj v tej de­
litvi izvajalec ne potrebuje misliti, ker zanj preprosto že misli upravljavec.
Ker je bila managerska paradigma zamišljena kot metoda za celoto, pri­
naša ta delitev povsem novo obče razmerje med »enimi« in »drugimi«.

Ta Taylorjeva delitev, ki je v središču znanstvenega managementa,
naznanja ločenost misli in dejanja, ki bo spočenjala »tehničnost« člove­
ških razmerij v moderni družbi. V tem položaju postane nekaj običajnega,
da tisti, ki si zamišljajo neko dejavnost ali početje, tega ne izvedejo sami,
temveč izvajanje prepustijo ali nalagajo drugim. Ti drugi, ki to izvajajo, iz­
vajajo nekaj, kar ni rezultat njihove miselne dejavnosti in odločitve, tako
tudi premišljevanje lastnega početja izgubi zanje smisel, ali bolje, »odreše­
ni« so odgovornosti tega premisleka, saj so namesto njih to že opravili na­
črtovalci, medtem ko je njihova naloga le, da načrte teh prevedejo v kon­
kretna dejanja.4

Od Taylorja naprej lahko govorimo o nadaljnji odtujitvi od že tako od­
tujenega človeka in ne več o ‚odvzemu vednosti hlapcu‘, saj Schmidt5
nikakor ni več podoben kakršnemu koli hlapcu, temveč je le ‚čisto sred­
stvo‘ in ‚nemo orodje‘ (Marković, 2006: str. 41).

Ko ljudje več ne delujejo po lastni presoji in iniciativi, temveč kot rezultat
odločitve nekoga drugega, se po definiciji znajdejo v položaju, ko njiho­
vo dejavnost začnejo določati signali in ukazi. Ta ločenost misli in dejanj,
ki niso več skupaj prisotna v posamičnem človeku, temveč sta dve različni
področji nadaljnje specializacije, je ena ključnih potez organizacij­skega
principa managerizirane družbe. Namreč skupaj z vpeljevanjem tega prin­
cipa kot občega pridobijo nove tehnike upravljanja komuniciranja polna
pooblastila in nalogo, da povezujejo in vzdržujejo tako razločeni strani
v učinkovito celoto. Degradacija človeške zmožnosti govorjenja, ki za­
jema tako načrtovalce kot izvajalce, izvira iz te instrumentalizacije jezi­
ka v nabor ukazov. Najočitnejši dokaz o odvečnosti človeških kapacit­et,
s katerim ljudje ubesedujejo in opisujejo skupni svet iz različnih per­
spektiv, najdemo v moderni propagandi sami, saj ta prvenstveno meri na

4 Ta položaj, ki je v moderni družbi postal množičen, je v njegovih skrajnih konsekvencah
premišljevala Arendt (2007) in prišla do »banalnosti zla« kot modernega fenomena ne­
mišljenja (thoughtlessness).

5 Psevdonim, ki ga je Taylor dal izbranemu delavcu v enem svojih dialogov, kjer delavca skuša
napeljati, da sprejme managerski način dela.

54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61