Page 53 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 53
i. bijuklić ■ družbeni inženiring, znanstveni managment ...

pa izpuščajo presojo tega sredstva samega, katerega poglavitni namen je
»osredotočen na manipulacijo človeških bitji v skladne vzorce obnašan­
ja« (MacIntyre v Cunningham, 2002: str. 137). Tehnično ravnanje z ljud­
mi kot razpoložljivimi resursi ne more biti nič nevtralnega, saj predstavlja
specifičen način razkrivanja vsega človeškega kot materiala za prirejanje.
Kot tako je v očitnem nasprotju s položajem, v katerem ljudje delujejo in
zmorejo delovati po lastni in skupni presoji. V prvem primeru v te zadeve
od zunaj in nad njimi posega izdelovalec in jih naredi za snov v lastni do­
meni, v drugem pa te zadeve ostajajo med ljudmi in se odvijajo v »med
seboj« potekajoči dejavnosti »govorjenja in delovanja«. Očitna puhlost
tistih zatrjevanj, ki propagando ali PR razglašajo kot sredstvo za dosegan­
je demokratičnih idealov, je preprosto v tem, da – namenoma ali ne – spre­
gledujejo radikalno izničevanje natanko tistega, kar razglašajo za cilj last­
nih prizadevanj.

Kakšne implikacije imajo formulacije, kot je denimo »manufactu-
ring consent« ali »engineering of opinion«? »Izdelovanje soglasja« oči­
tno ne pomeni, da mnogi in različni ljudje dosežejo med seboj soglasje z
dogovarjanjem, posvetovanjem itd., temveč to, da so mnogi ljudje določe­
ni kot tisti, ki morajo biti in-formirani, in to v pomenu: spravljeni v obli­
ko (lat. in-formare) denimo eno-glasja, eno-početja itd. Poudarek ni na
oblikovan­ju in posredovanju idej, temveč na njihovih miselnih zmožno­
stih, ki so tisto, kar je treba spraviti v obliko. S tem, ko v inženirski per­
spektivi postanejo človeške zmožnosti razumljene kot razpoložljive druž­
bene sile (analogija s silami narave) v dosegu obvladovanja in namenskega
sprožanja, se odpre pot, da se z ljudmi ravna kot s sredstvi, ki bodo nepo­
sredno služila produktivnim ciljem družbe oziroma kateremukoli druž­
benemu interesu. Družbeni interes kaže brati kot popolno nasprotje inte­
resu v pomenu inter esse kot nekaj, kar je vmes med ljudmi samimi. Arendt
(1996) interpretira nastop družbenega interesa kot nasledek monarhične­
ga gospostva enega, ki postane v množični družbi, organizirani kot gi­
gantska družina, tista vladavina »Nikogar«, ki kot »domnevna enotnost
ekonomskih in družbenih interesov ni vezana na nobeno osebo«, vendar
zato ne vlada »nič manj despotsko« (Arendt, 1996: str. 42). V tem no­
vem družbenem tipu egalitarnosti gre ravno za enakost v pomenu izena­
čenosti pred gospostvom družbenega interesa, ki sam po sebi nalaga izde­
lovanje uniformnosti in homogenosti zgolj zato, da bi pospešil svoje lastne
procese rasti.

V idejah družbenega inženiringa ni narava tisto, kar je nasproti po­
stavljeno, kar lahko objektivno opazujemo in s čimer ravnamo kot s »pred­
metom«, temveč to doleti neko drugo, človeško naravo, ki zdaj postane
dosegljivi objekt računanja in razpolaganja. S tem pa ne razpade družba,

51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58