Page 61 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 61
i. bijuklić ■ družbeni inženiring, znanstveni managment ...

taka dobi dejavnost komuniciranja povsem nov instrumentalni karakter
in postane ciljno naravnana funkcija organizacijske in družbene učinko­
vitosti. Če vemo, da je pluralno govorjenje izključeno iz managerskega sis­
tema, potem si ni težko predstavljati, kako malo bo imela od tod izpeljana
komunikacija opraviti s človeško dejavnostjo raznovrstnega predstavljanja
in opisovanja sveta. Iz tega vidika taylorizem odpira nove pogoje in funk­
cije komunikacije, ki sicer položijo zasnovo novi paradigmi, vendar še ne v
obliki teorije in znanstvene konceptualizacije. To delo je dosledno oprav­
ljeno znotraj t. i. komunikacijskih študij, ki se naslonijo na Taylorja pred­
vsem iz razloga, ker je tedaj predstavljal najbolj obetavno in artikulirano
»obljubo za izpolnitev vizije o znanstveno upravljani družbi« (ibid.: str.
85), katero so zasledovale tudi družbene znanosti. S tem, ko njihovo raz­
iskovanje komunikacije prevzame tayloristično perspektivo, že v izhodi­
šču umesti svoj objekt preučevanja v instrumentalni in tehnični kontekst
in ga temu ustrezno obravnava skozi mehanizme, kanale, modele, pred­
vsem pa učinkovanja in merjenja le-tega. Eriksson (2011) izpostavi, da se to
prevzemanje ne zgodi le na zamejeni relaciji, temveč so pojmovanja druž­
be v progresivni dobi kot orjaškega kolektiva oziroma celote botrovala, da
je dejavnost komuniciranja postala instrumentalno razumljena kot funk­
cija administriranja tudi na ravni znanstvenega koncepta. Temu ustrezno
je bila raziskovanju komunikacije poverjena družbena naloga, da »zago­
tavlja znanje o komunikacijskih sredstvih, praksah in učinkih« (ibid.: str.
96), torej vzvodih, ki bi družbo vzpostavljali kot upravljavsko celoto.

Sklep

Znanstvene konceptualizacije komunikacije se večji del odvijajo zno­
traj paradigme družbenega inženiringa, ki družbo obravnava kot uprav­
ljivo celoto. Tukaj komunikacija ni razumljena kot nekakšna »konsti­
tutivna vez«, kot način biti (v) skupnosti, temveč je konceptualizirana
kot organizacijska funkcija družbe, s katero se ta vzpostavlja in vzdržu­
je. Scientifikacija komunikacije naposled proizvede spoznaven in razpo­
ložljiv objekt, kar uravnavajo njej lastne in določljive zakonitost. Kot ta­
kega ga je moč obravnavati kot nekaj ločenega in od »zunaj«, kot nekaj,
kar lahko obstaja kot izoliran del družbene strukture (metafora o komu­
nikaciji kot živčnem sistemu družbe). Ta ločitev vzpostavi komunikaci­
jo kot instrument kontrole, organiziranja in upravljanja, ki ni več vezan
na skupnostno ali politično dejavnost ljudi, temveč na družbene proce­
se in njihovo krmiljenje. V trenutku, ko je komunikacija razumljena kot
družbeni proces, postane osrednja funkcija družbenega sistema, in si­
cer ravno tista, ki integrira vse, kar je še ostalo nedružbenega, in vse, kar
bi se kot tako utegnilo pojaviti. Tako dobimo dvojnost, kjer se kontrola

59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66