Page 54 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 54
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

temveč gre za velikopotezno uničenje sveta predvsem v tistem pomenu, ki
ga določa kot skupek vseh zadev, ki se »dogajajo samo med ljudmi, in se
pojavljajo v ustvarjenem svetu« (Arendt, 1996: str. 55). Pravilneje bi bilo
reči, da družbeni inženiring ne ustvarja na področju družbe, tako kot me­
hanski inženir ustvarja na področju narave, saj družba ni neka od njiho­
vega poseganja neodvisna in že ustvarjena entiteta, temveč je družbeni in­
ženiring tisto, kar ustvarja družbo samo, družbene odnose in razmerja.

Znanstveni management in tehnizacija človeških razmerij

Znanstveni management, kot ga je Taylor zasnoval v Principles of Scientific
Management (1911), lahko štejemo za najbolj artikulirano disciplino šir­
še paradigme družbenega inženiringa. »Znanstvenost« managementa
ni spoznavna, temveč sestoji v posnemanju inženirskega načina uporabe
znanstvenih izsledkov in predstavlja dovršitev gibanja industrijskih inže­
nirjev in njihove ambicije, da bi z univerzalnimi principi družbo na novo
organizirali v funkcionalno, učinkovito in ciljno orientirano organizaci­
jo. Taylor izrecno pojasni, da

je mogoče fundamentalne principe znanstvenega managementa upora­
biti pri vseh vrstah človeških dejavnosti, od najpreprostejših individual­
nih dejanj do dela v naših največjih korporacijah (Taylor, 1947: str. 7),
oziroma da lahko »iste principe uporabimo v vseh družbenih aktivno­
stih« (ibid.: str. 8). Haber (1973) navaja, da so tovrstna stališča kmalu po­
stala splošna značilnost tedanjega reformizma, ki ni težil toliko k vsebin­
skim reformam, kolikor k metodi, ki bi bila temelj za vse reforme:
Vse tisto, kar je zdaj potrebno, je prenesti metode ekonomske učinkovi­
tosti od posamičnih industrijskih korporacij k nacionalnemu organizmu
kot celoti (Steinmetz v Haber, 1973: str. 110).
Taylorjev poglavitni inženirski problem namreč ni, kako učinkovi­
to izrabljati naravne vire (to vprašanje šteje za odprto in že rešljivo), tem­
več, kako preprečiti izgube, ki nastajajo na strani človeškega elementa, kar
je ključni in prelomni premik, ki ga opravi z znanstvenim managemen­
tom. Vprašanje učinkovitega organiziranja človeškega elementa naslovi
kot vprašanje »nacionalne učinkovitosti«. Kot rečeno, pri managemen­
tu ne gre za nič posamičnega, temveč v izhodišču meri na organiziranje
celotne družbe kot učinkovite. Čeprav začne na ravni proizvodnega obra­
ta, ima pred seboj zakone in metode učinkovitosti, ki bi bili aplikabilni na
vse zamisljive človeške aktivnosti. Ker je predmet inženirske obravnave se­
daj človeški element, to pomeni, da v končni instanci poseže v celokupno
področje človeških razmerij in odnosov. Tisto, kar razločuje Taylorjev

52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59