Page 49 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 49
Družbeni inženiring, znanstveni management
in ideje o upravljanju komunikacije

Igor Bijuklič

Paradigma znanstvenega krmiljenja družbe doživi svojevrsten raz­
mah v govorici družbenih znanosti najbolj izrazito v zgodovinskem
obdobju ZDA (1880–1920), ki ga zaznamujejo nasilni družbeni pre­
tresi in krhkost političnih institucij. V tem času se ideje scientizma uspe­
jo preriniti v ospredje kot odgovor na hirajoče možnosti ameriškega cre­
da v nenehno povečevanje blaginje. Neskončno zaupanje in zaverovanost
v tehniko in tehnični napredek, s katerima bo možno dokončno razreši­
ti tudi vse človeške dileme in vzpostaviti družbo blagostanja, sta na po­
seben način že splošno prisotna v ZDA 19. stoletja, kar se izraža v edin­
stvenih utopijah,1 ki v ostrem nasprotju kot malo kasneje pri Huxleyju ali
Zamjatinu odprto pozdravljajo nastop družbe, v kateri bi na tehnične na­
čine dokončno razrešili tudi dileme človeških zadev. Posebnost ameriške
tehnične utopije je v tem, da

izhaja iz stanja, ki je že obstajalo, vendar ga še dodatno poglablja v še več
tehničnega napredka, ki bo odrešil ameriško družbo v smeri vzposta­
vitve novega družbenega reda; gospodovanja nad naravo, odprave po­
manjkanja, revščine, bolezni, vseh nevarnosti, skrajševanja ali celo odpra­
ve dela – nuje dela (Turk, 2011: str. 222).
Pozitivistična predpostavka, da bi morala veljati enotna načela spo­
znavanja v vseh znanostih, torej tista, ki jih pozna in postavi moderno na­
ravoslovje, najbolj zadene ravno ob svet človeških zadev, ki ga družbene
znanosti določijo kot svoj predmet preučevanja in razpolaganja, v katerem

1 Primer tovrstne utopije je Bellamyjevo delo »Looking Backward« (1887), ki se je daleč bolj
kot literarno delo uveljavilo kot relevanten reformistični program.
47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54