Page 38 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 38
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

zapletenega problema je stvar presoje, katero izmed njih izvesti in/ali is­
kanje potencialnih rešitev še razširiti. Izbor rešitve, ki bo izvedena, zato
temelji na (politični) presoji javnopolitičnih odločevalcev, njihovo imple­
mentacijo pa zagotavlja njihova kredibilnost pri izvajalcih politik (Rittel
in Webber, 1973).

Kot že navedeno, je glede na kompleksnost zgodnjega opuščanja iz­
obraževanja težko ugotoviti, kateri dejavnik v prepletu številnih dejavni­
kov predstavlja središče problema, in posledično izbrati najprimernejšo
rešitev.11 Navedeno javnopolitičnim odločevalcem omogoča izbor točno
določenih ideološko pogojenih rešitev.

Številni avtorji (npr. Grimaldi, 2012; Gillies in Mifsud, 2016) izpo­
stavljajo, da je zgodnje opuščanje izobraževanja v EU prepričljivo zredu­
cirano predvsem na problem gospodarske konkurenčnosti držav in EU
kot celote, s tem pa izloča vse ostale interpretacije izvora in posledic pro­
blema. V tem oziru so odmevne ekonomske projekcije (Hanushek in
Woessmann, 2010; Brunello in De Paola, 2013), po katerih naj bi predpo­
stavljeno zmanjševanje deleža učencev z nizkimi dosežki12 (kot potenci­
alnih posameznikov, ki bodo zgodaj opustili izobraževanje) na ravni EU
do leta 2020 predstavljalo 21 trilijonov evrov prihrankov in s tem dopri­
nosa h gospodarski rasti. Avtorji (npr. Gilles in Mifsud, 2016) opozarjajo,
da je v tem pogledu zgodnje opuščanje izobraževanja zoženo na ekonom­
ski problem, v katerem so posamezniki razumljeni kot enote ekonomi­
je, od katerih se zahteva vse večjo produktivnost. V skladu s takšnim dis­
kurzom bodo posamezniki, ki bodo zgodaj opustili izobraževanje, škodili
ne le sebi, temveč predvsem ekonomski konkurenčnosti države in EU kot
celote.

Avtorji (Grimaldi, 2012; Gillies in Mifsud, 2016) nadalje opozarja­
jo, da je zgodnje opuščanje izobraževanja opredeljeno kot del socialne po­
litike le toliko, kolikor se nanaša na stroške socialne varnosti mladih, ki
zgodaj zapustijo izobraževanje, ne pa v smislu celostnega zagotavljanja so­
cialne vključenosti in s tem kohezivnosti v družbi. V dokumentih EU je
tako vzpostavljena zelo jasna vzročna zveza med uspehom v izobraževa­
nju, zaposlenostjo in posledično socialno vključenostjo mladih. Socialno
izključeni so torej (vsi) tisti, ki niso vključeni v izobraževanje in/ali trg de­
lovne sile. Tisti, ki zgodaj opustijo izobraževanje, so torej razumljeni kot

11 Npr. medsektorsko sodelovanje kot strategija zgodnjega opuščanja izobraževanja je bila
v EU agendo vpeljana šele v letu 2011, čeprav je v znanstvenih razpravah medsektorsko
sodelovanje že dalj časa prepoznano kot pomembno.

12 Kot učence z nizkimi dosežki kazalnik EU opredeljuje tiste 15-letnike, ki ne dosegajo te­
meljne ravni bralne, matematične in naravoslovne pismenosti v raziskavi PISA. EU si je
zastavila cilj, da bo delež takšnih učencev in učenk do leta 2020 v EU manj kot 15 %.

36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43