Page 37 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 37
u. štremfel ■ zgodnje opuščanje izobraževanja kot javnopolitični problem

skupnih ciljev ter posledično odprtost do predlogov reševanja tako zazna­
nih javnopolitičnih problemov.
Rešitev zapletenih problemov ni mogoče takoj in dokončno
preizkusiti
Uvedba posameznih (parcialnih ali začasnih) rešitev zapletenih javno­
političnih problemov ima vpliv na družbo v daljšem časovnem obdobju.
Učinki številnih novo uvedenih ukrepov se zato lahko prepletajo, zara­
di česar je izredno težko oceniti učinek posameznega izmed uvedenih
ukrepov ter sprejeti racionalno odločitev o nadaljevanju oziroma ukini­
tvi določenega ukrepa. Prav tako izziv predstavlja vrednotenje vpliva, ki
ga imajo na določeno javnopolitično področje širši trendi v družbi, ki niso
neposredno povezani z uvedenimi ukrepi (Rittel in Webber, 1973).
Vsaka rešitev zapletenega problema je pomembna
Pri zapletenih problemih ni priložnosti za učenje s poskusi in napakami,
saj ima vsaka implementirana rešitev lahko pomembne dolgotrajne (nega­
tivne) posledice na družbo. Enako velja za vsak poskus popravka takšnih
napačnih odločitev (Rittel in Webber, 1973).

Vpogled v dokumente EU razkrije, da so bili od leta 2000, ko je bila
na ravni EU opredeljena referenčna raven uspešnosti na področju zgodnje­
ga opuščanja izobraževanja, uvedeni številni raznoliki prevencijski, inter­
vencijski in kompenzacijski ukrepi (Eurydice, 2014; Evropska komisija,
2013). Kljub pomanjkanju vrednotenj, da določene že izvedene rešitve res
prinašajo pozitivne/negativne učinke, pa so uvedeni vedno novi pristopi
(na primer medsektorsko sodelovanje). Svet EU (2015) pa države članice
še nadalje poziva k eksperimentiranju z novimi in inovativnimi pristopi.

Nezmožnost in odsotnost objektivnega vrednotenja omogoča izva­
janje ideoloških ukrepov, za katere javnopolitični odločevalci sodelujoče
z različnimi mehanizmi (kot so projekcije negativnih posledic zgodnjega
opuščanja izobraževanja v odraslem življenju; Brunello in De Paola, 2013)
prepričajo k nujnosti njihovega reševanja po točno določeni poti. Svet EU
(2011) je na primer izpostavil, da vsi dosedanji ukrepi za zmanjšanje zgod­
njega opuščanja izobraževanja niso bili (dovolj) uspešni/učinkoviti in da
so potrebni nadaljnji in novi ukrepi, med njimi pa izpostavil nezadostne
prevencijske in zgodnje intervencijske ukrepe (o. a.: torej tiste, ki naj jih
zagotovi šola).
Zapleteni problemi nimajo končnega nabora možnih rešitev
Ni mogoče dokazati, da so bile identificirane in obravnavane prav vse re­
šitve zapletenega problema. Med številnimi potencialnimi rešitvami

35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42