Page 34 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 34
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

k zmanjševanju revščine v družbi. V času gospodarske krize pa je vzpo­
redno z nujnostjo reform izobraževanja v dokumentih EU zaslediti tudi
nujnost okrepljenega sodelovanja na področju izobraževanja. Svet EU
(2013) tako poziva Evropsko komisijo in države članice, da se še aktiv­
neje vključijo v proces identifikacije in reševanja skupnih javnopolitič­
nih problemov. Pri tem pa naj bi okrepljena odprta metoda koordinacije
omogočala spremljati izvedene reforme v državah članicah ter širiti zna­
nje o primernih izobraževalnih politikah.

Koncept zapletenih javnopolitičnih problemov

Kot kritiko prevladujoče racionalne paradigme oblikovanja politik v se­
demdesetih letih prejšnjega stoletja, ki je predpostavljala, da se družbe­
ni problemi lahko rešijo z izbiro najprimernejše javnopolitične alter­
native, sta Rittel in Webber (1973) izpostavila njeno neupoštevanje ali
omejeno upoštevanje vloge družbenih norm, vrednot in moči pri obli­
kovanju politik. Na podlagi teh kritik sta predstavila koncept »zaplete­
nih problemov« (angl. wicked problems) kot nasprotje t. i. »enostavnim
problemom« (angl. tame problems). Slednji so relativno stabilni in dobro
opredeljeni, njihovo rešitev je relativno enostavno doseči ter jo je možno
objektivno ovrednotiti. Zapleteni problemi pa so slabo definirani, dvo­
umni in so pod vplivom politične presoje njihovih rešitev. Običajno se po­
javijo, ko med vključenimi akterji ni konsenza glede njihovih opredelitev
in rešitev. Posledično tudi niso nikoli dokončno in celostno rešeni,8 kljub
morebiti uvedenim nepopolnim delnim rešitvam ali celo njihovi začasni
rešitvi (Bryson, 1988; Weick, 1984; Verweij et al., 2006).

Kljub nekaterim novejšim kritikam koncepta zapletenih problemov
(Turnbull in Hoppe, 2018) menimo, da je koncept, ki je močno zaznamo­
val razprave o oblikovanju politik v zadnjih štirih desetletjih (npr. Head,
2008), primeren za oris nove oblike vladavine (problemov) v EU. V nada­
ljevanju torej koncept zapletenih problemov skozi njegovih deset značil­
nosti, kot sta jih opredelila Rittel in Webber (1973), uporabimo za pred­
stavitev delovanja vladavine (problemov) v EU na področju zgodnjega
opuščanja izobraževanja.9

8 Zapleteni problemi se od kompleksnih in nestrukturiranih problemov (Hoppe, 2011), ki jih je
težko, a mogoče rešiti, razlikujejo po tem, da nikoli niso popolnoma rešeni.

9 Navedeni primeri, s katerimi orisujemo zgodnje opuščanje izobraževanja kot zapleten prob­
lem, niso izključni. Izbrani so na način, ki najbolj nazorno pojasnjuje novo obliko vladavine
(problemov) na področju izobraževanja v EU.

32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39