Page 33 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 33
u. štremfel ■ zgodnje opuščanje izobraževanja kot javnopolitični problem

Mednarodne primerjalne lestvice dosežkov, ki razvrščajo nacionalne
politike v smislu uspešnosti po predhodno dogovorjenih merilih, spodbu­
jajo mednacionalno javnopolitično učenje (Grek, 2009). Med nenehnim is­
kanjem novih političnih idej, razširjanjem najboljših praks in ocenjevanjem
uspešnosti nacionalnih politik mednarodne institucije (tudi Evropska ko­
misija) delujejo kot posredniki mednacionalnega javnopolitičnega učenja,
pri čemer pozivajo nacionalne vlade k sprejetju uspešnih političnih mode­
lov (Kern et al., 2000: str. 10, v Holzinger in Knill, 2006: str. 22). Ker se do­
mneva, da mednarodne institucije spodbujajo širjenje različnih političnih
pristopov, za katere menijo, da so še posebej obetavni, se ta proces razume
kot mednarodna javnopolitična promocija. Ozga (2011: str. 219) ocenjuje,
da so primerjave dosežkov postale tehnologija vladanja, ki akterje razdeli na
učitelje (mednarodne institucije) in učence (države članice).

Države, ki odstopajo od priporočenih modelov politik ali se uvrščajo
nizko v mednarodnih primerjalnih lestvicah dosežkov, so pod pritiskom,
da legitimirajo svoje politične pristope v luči »mednarodnega nadzora«,
in so motivirane, da sprejmejo določene politične pristope zaradi pritiskov
legitimnosti mednarodnih institucij (Holzinger in Knill, 2006: str. 22).
V različnih državah so priporočila Evropske komisije sprejeta kot veljav­
na med javnopolitičnimi odločevalci in zainteresiranimi stranmi na pod­
lagi avtoritativne značilnosti znanj, vključenih v ta poročila (Grek, 2010).
Pomemben dejavnik pripravljenosti za sprejetje teh priporočil je negoto­
vost, kako izboljšati svoje rezultate v mednarodnih primerjalnih dosežkih
(Nóvoa in Yariv-Mashal, 2003; Grek, 2010). Po tem pristopu se nova obli­
ka vladavine v EU obravnava kot način postopnega reševanja nacionalnih
problemov s premikanjem kapacitete za reševanje problemov z nacional­
nega na nadnacionalno raven.

Alexiadou (2014) meni, da je vladavina obvladovanja problemov
postala še posebej aktualna v obdobju zadnje gospodarske krize (od leta
2008 dalje). V tem času naj bi dokumenti EU izobraževanje še intenziv­
neje kot sicer poenostavljeno pojmovali kot izvor širših družbenih pro­
blemov ter predlagali navidezno samoumevne rešitve.7 Evropski svet
(2009) na primer poudarja, da višje izobrazbene ravni izboljšujejo za­
poslitvene možnosti posameznikov, višji delež zaposlenosti pa prispeva

7 Gospodarska kriza je tako na ravni nacionalnih držav kot na ravni EU še bolj poudarila v zad­
njem desetletju prevladujočo idejo na znanju temelječega gospodarstva. Vlaganje v izobra­
ževanje in učinkovitost izobraževalnih sistemov sta videna kot ena izmed ključnih strategij
izhoda iz krize (ne le na nacionalni, temveč tudi na ravni EU; Strategija EU 2020) ter kazalnik
gospodarske konkurenčnosti. Ker je pomen izobraževanja v novih težavnih okoliščinah toliko
bolj poudarjen, se predvideva, da bodo nacionalne države bolj odprte do zunanjih vplivov (tudi
na področju izobraževanja), da bi si zagotovile gospodarsko konkurenčnost v mednarodnem
okolju (Duthilleul, 2009).
31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38