Page 32 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 32
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4
oblikovanja politik so namreč v različnih prostorih in času ter se razliku
jejo po izkušnjah, vrednotah, normah in prepričanju. Sodelovanje postane
mogoče le, če uspejo proizvesti skupno razumevanje o nujnosti sodelova
nja (Paster, 2005; Bernhard, 2011). Bistveni proces pri tem je skupna kon
strukcija problema, ki je predpogoj za skupni odziv oziroma sodelovanje
(Hoppe, 2011: str. 50).5 O vladavini kot transnacionalnem reševanju pro
blemov zato govorimo, kadar skupina držav spozna skupen javnopolitični
problem ter skupaj načrtuje njegovo reševanje, ki je razvidno iz skupnega
modela javne politike. Vladanje na področju izobraževanja tako ni ome
jeno z nacionalnim, saj mednarodni primerjalni podatki gradijo javno
politične probleme in oblikujejo javnopolitične rešitve nad in med nacio
nalnimi ravnmi (Nóvoa in Yariv-Mashal, 2003; Ozga et al., 2011). Razvoj
novih javnopolitičnih instrumentov (mednarodne raziskave znanja, med
narodne primerjalne lestvice dosežkov, ciljne vrednosti) zagotavlja kapa
citeto vladavine Evropske komisije ne le z uporabo spremljanja in merje
nja izobraževalnih sistemov, temveč predvsem s konstrukcijo specifičnih
javnopolitičnih problemov (Grek, 2010: str. 397). Grekova (ibid.) meni,
da je konstrukcija javnopolitičnega problema nujna za vzpostavitev novih
oblik vladavine na podlagi vedno novih (ekspertnih) podatkov, standar
dov in novih javnopolitičnih rešitev. Vsaka konstrukcija problema namreč
že predpostavlja možnost njegovega reševanja.6
Grajenje konsenza je predpogoj vsakega prepoznavanja in opredelitve
problema. Grekova (2010: str. 403) meni, da je bistveni dejavnik oblikova
nja konsenza v novi obliki vladavine v EU ekspertno znanje. Ekspertno
znanje je v tem procesu ključno zaradi navidezne nevtralnosti in objektiv
nosti znanstvenih ekspertiz, ki akterjem dovoljujejo, da postanejo vklju
čeni brez tveganja izgube avtoritete (Grek, 2010: str. 403). Vladanje s stan
dardizacijo iz nove oblike vladavine odriva politiko in je osnovano na
ekspertih, ki sočasno prikazujejo javnopolitične probleme ter predlaga
jo strategije njihovega reševanja (Lawn, 2011: str. 259). V tem kontekstu
je vladavina EU na področju izobraževalnih politik pogosto opredeljena
tudi kot vladavina ekspertnega znanja.
5 Kolektivno reševanje problemov pomeni, da imajo ljudje skupne vrednote in skupno opre
deljene cilje politike (ali želeno situacijo v prihodnosti). V teh okoliščinah akterji usmerijo
pozornost na najuspešnejša in učinkovitejša sredstva, s pomočjo katerih razvijajo ekspert
no znanje, delitev nalog, sodelovanje, organizacijo in druge usklajevalne mehanizme, ki
vodijo k reševanju ugotovljenega problema (Hoppe, 2011: str. 24).
6 Procesiranje problemov se pravzaprav začne z iskanjem problemov: vladanje je odvisno
od identifikacije situacij kot problematičnih, priznavanja ekspertiz v povezavi s temi prob
lemi in odkritjem tehnologij vladanja, ki so videne kot primeren odziv (Colebatch, 2006:
str. 313). Vlade proizvajajo natančno toliko problemov, kot jih bodo lahko rešile, nič več
(Hoppe, 2011: str. 33).
30
oblikovanja politik so namreč v različnih prostorih in času ter se razliku
jejo po izkušnjah, vrednotah, normah in prepričanju. Sodelovanje postane
mogoče le, če uspejo proizvesti skupno razumevanje o nujnosti sodelova
nja (Paster, 2005; Bernhard, 2011). Bistveni proces pri tem je skupna kon
strukcija problema, ki je predpogoj za skupni odziv oziroma sodelovanje
(Hoppe, 2011: str. 50).5 O vladavini kot transnacionalnem reševanju pro
blemov zato govorimo, kadar skupina držav spozna skupen javnopolitični
problem ter skupaj načrtuje njegovo reševanje, ki je razvidno iz skupnega
modela javne politike. Vladanje na področju izobraževanja tako ni ome
jeno z nacionalnim, saj mednarodni primerjalni podatki gradijo javno
politične probleme in oblikujejo javnopolitične rešitve nad in med nacio
nalnimi ravnmi (Nóvoa in Yariv-Mashal, 2003; Ozga et al., 2011). Razvoj
novih javnopolitičnih instrumentov (mednarodne raziskave znanja, med
narodne primerjalne lestvice dosežkov, ciljne vrednosti) zagotavlja kapa
citeto vladavine Evropske komisije ne le z uporabo spremljanja in merje
nja izobraževalnih sistemov, temveč predvsem s konstrukcijo specifičnih
javnopolitičnih problemov (Grek, 2010: str. 397). Grekova (ibid.) meni,
da je konstrukcija javnopolitičnega problema nujna za vzpostavitev novih
oblik vladavine na podlagi vedno novih (ekspertnih) podatkov, standar
dov in novih javnopolitičnih rešitev. Vsaka konstrukcija problema namreč
že predpostavlja možnost njegovega reševanja.6
Grajenje konsenza je predpogoj vsakega prepoznavanja in opredelitve
problema. Grekova (2010: str. 403) meni, da je bistveni dejavnik oblikova
nja konsenza v novi obliki vladavine v EU ekspertno znanje. Ekspertno
znanje je v tem procesu ključno zaradi navidezne nevtralnosti in objektiv
nosti znanstvenih ekspertiz, ki akterjem dovoljujejo, da postanejo vklju
čeni brez tveganja izgube avtoritete (Grek, 2010: str. 403). Vladanje s stan
dardizacijo iz nove oblike vladavine odriva politiko in je osnovano na
ekspertih, ki sočasno prikazujejo javnopolitične probleme ter predlaga
jo strategije njihovega reševanja (Lawn, 2011: str. 259). V tem kontekstu
je vladavina EU na področju izobraževalnih politik pogosto opredeljena
tudi kot vladavina ekspertnega znanja.
5 Kolektivno reševanje problemov pomeni, da imajo ljudje skupne vrednote in skupno opre
deljene cilje politike (ali želeno situacijo v prihodnosti). V teh okoliščinah akterji usmerijo
pozornost na najuspešnejša in učinkovitejša sredstva, s pomočjo katerih razvijajo ekspert
no znanje, delitev nalog, sodelovanje, organizacijo in druge usklajevalne mehanizme, ki
vodijo k reševanju ugotovljenega problema (Hoppe, 2011: str. 24).
6 Procesiranje problemov se pravzaprav začne z iskanjem problemov: vladanje je odvisno
od identifikacije situacij kot problematičnih, priznavanja ekspertiz v povezavi s temi prob
lemi in odkritjem tehnologij vladanja, ki so videne kot primeren odziv (Colebatch, 2006:
str. 313). Vlade proizvajajo natančno toliko problemov, kot jih bodo lahko rešile, nič več
(Hoppe, 2011: str. 33).
30