Page 29 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 29
u. štremfel ■ zgodnje opuščanje izobraževanja kot javnopolitični problem

študij primerov opozarjajo na potrebo po kritičnem presojanju EU ini­
ciativ v slovenskem izobraževalnem prostoru, članek predstavlja polito­
loško osvetlitev te, za ohranjanje suverenosti slovenskega izobraževalne­
ga prostora pomembne tematike. Pri tem s svojim inovativnim področjem
obravnave (uporaba pristopa zapletenih javnopolitičnih problemov za kri­
tično presojanje oblikovanja politik EU na področju zgodnjega opuščanja
izobraževanja) in svojimi ugotovitvami pomembno dopolnjuje članke, ki
so kritično sprejemanje EU iniciativ v slovenskem izobraževalnem prosto­
ru politološko obravnavali z drugih teoretskih perspektiv ter ob uporabi
drugih študij primera: javnopolitično učenje, (ne)doseganje temeljnih rav­
ni pismenosti (Štremfel, Štraus in Lajh, 2014); javnopolitična promocija,
učenje lekcij (Štremfel, 2014); nova oblika vladavine, razmerje med pravič­
nostjo in učinkovitostjo (Štremfel, 2016).

Kot je navedeno, v članku problematiko osvetljujemo na primeru
zgodnjega opuščanja izobraževanja kot področja, ki je že od leta 2000 vi­
soko na agendi EU. Upoštevajoč evropske statistike (5 % osipnikov leta
2010, 3,9 % osipnikov leta 2013, 5 % osipnikov leta 2015, 4,3 % osipni­
kov leta 2017; Evropska komisija, 2018), se na prvi pogled zdi, da zgodnje
opuš­čanje izobraževanja v Sloveniji ni pereč problem. Podrobnejši vpo­
gled pa razkriva, da je glede na znanstveno pripoznane dejavnike zgodnje­
ga opušč­anja izobraževanja, trenutne družbene in gospodarske razme­
re ter prevladujoče smeri njegovega razumevanja na ravni EU njegovemu
prem­ išljevanju in preprečevanju smiselno namenjati nadaljnjo stalno po­
zornost tudi v slovenskem izobraževalnem prostoru.

Namen članka je z vidika družbeno-konstruktivističnega pristo­
pa k analizi politik predstaviti uvid, kako so konstruirani javnopolitični
prob­lemi v sodobni družbi s posebnim poudarkom na novi obliki vlada­
vine v EU. Raziskovalno vprašanje, ki ga v članku naslavljamo, se glasi:
»Zakaj zgodnje opuščanje izobraževanja v EU ni nevtralen javnopolitič­
ni problem?« Članek temelji na analizi teoretskih konceptov (nova obli­
ka vladavine (problemov) (Hoppe, 2011)) in zapleteni javnopolitični pro­
blemi (Rittel in Webber, 1973) ter empiričnih podatkov (analiza uradnih
in drugih dokumentov v EU na področju zgodnjega opuščanja izobraže­
vanja). V uvodnem delu članka smo pojasnili raziskovalno tematiko (izvor
in pristopi preučevanja javnopolitičnih problemov). V drugem delu sledi
opredelitev problema zgodnjega opuščanja izobraževanja v EU ter okvir
sodelovanja institucij EU in držav članic na tem področju. Tretji del je
namenjen predstavitvi EU kot okolja transnacionalnega reševanja javno­
političnih problemov. V četrtem delu sledi razprava o zgodnjem opušča­
nju izobraževanja kot zapletenem javnopolitičnem problemu. V sklepnem
delu sintetiziramo ugotovitve in odgovore na raziskovalno vprašanje ter

27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34