Page 31 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 31
u. štremfel ■ zgodnje opuščanje izobraževanja kot javnopolitični problem

zadevnimi akterji (Ross in Leathwood, 2013). Na podlagi opredelitev v
dokumentih EU Dale (2010) posledice oziroma stroške zgodnjega opu­
ščanja izobraževanja razdeli v kratkoročne (zasebne stroške), srednjeročne
(socialne in gospodarske stroške v obliki nižjih dohodkov, znižanih davč­
nih prihodkov in višjih stroškov javnih storitev, na primer na področju
plačil za zdravstveno varstvo, kazenskega pravosodja in socialnih prejem­
kov, kar vodi v nizko gospodarsko rast)4 in dolgoročne posledice (socialni
in ekonomski razvoj članic in EU kot celote). Te razprave so tesno pove­
zane z razpravami o vlogi izobraževanja v sodobni evropski družbi, kjer je
kakovostno izobraževanje opredeljeno kot predpogoj za socialno kohezijo
in gospodarsko rast (Lizbonska strategija; Evropski svet, 2000) ter pamet­
no, trajnostno in vključujočo rast EU (Strategija Evropa 2020; Evropski
svet, 2009).

Evropska komisija (2013) navaja, da zaradi številnih vzrokov zgod­
njega opuščanja izobraževanja tudi rešitev zanj ni enostavna. Politike,
katerih cilj je zmanjšanje zgodnjega opuščanja izobraževanja, morajo
nasloviti številne dejavnike, zato kot najprimernejše ocenjuje medsektor­
ske pristope. Izobraževalni sektor naj zato pri širokem naboru predlaga­
nih preventivnih, interventnih in kompenzacijskih ukrepov po mnenju
Evropske komisije (2013) tesno sodeluje s socialno, mladinsko, zdravstve­
no in drugimi javnimi politikami.

EU kot vladavina obvladovanja problemov

Kadar o javnopolitičnih problemih govorimo v smislu vladavine, imajo ti
tudi institucionalno logiko. Pierre in Peters (2000) menita, da vladavina
temelji na logiki, da družba potrebuje mehanizme za definiranje skupn­ ih
problemov, postavljanje skupnih ciljev, ki bodo naslovili in rešili te proble­
me, ter razvoj in izvajanje javnopolitičnih instrumentov, s katerimi bodo
cilji doseženi.

Če oblikovanje javnih politik razumemo v skladu z njegovimi iz­
vornimi opredelitvami kot reševanje javnopoličnih problemov v družbi
(Lasswell, 1951), potem skupno oblikovanje evropskih politik lahko ra­
zumemo kot transnacionalno reševanje problemov. Z vidika družbenih
konstruktivistov oblikovanje (predvsem nadnacionalnih) politik postane
vladavina obvladovanja problemov (angl. governance of problems). Akterji

4 Ocena njegovih ekonomskih posledic temelji na študijah, ki izračunavajo stroške (vkl­
jučno z nižjimi davčnimi prihodki in / ali višjimi nadomestili za brezposelnost in socialno
varstvo ter / ali višjimi izdatki za javno zdravstvo in / ali višjimi odhodki za zagotavljanje
varnosti in/ali višjimi izdatki za kazensko pravosodje) v življenjski dobi posameznika, ki
zgodaj opusti izobraževanje. Ocene se med posameznimi študijami močno razlikujejo in
se gibljejo med 100.000 do 1 milijon EUR (pregled v Štremfel in Šterman Ivančič, 2018).

29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36