Page 30 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 30
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

izpostavimo njihovo implikacijo za razvoj slovenskega izobraževalnega
prostora.

Problem zgodnjega opuščanja izobraževanja v EU

Zgodnje opuščanje izobraževanja (osipništvo)3 je v EU prepoznano kot re­
sen problem tako za posameznika kot za celotno družbo. Predstavlja izgu­
bo posameznikovih individualnih življenjskih priložnosti kot tudi social­
nih in ekonomskih potencialov družbe kot celote (Svet EU, 2011; 2015). V
tem okviru je zmanjševanje zgodnjega opuščanja izobraževanja ključno za
doseganje številnih ključnih ciljev strategije EU 2020: »pametne rasti«
z višanjem povprečne izobrazbene ravni prebivalstva ter »vključujoče ra­
sti« z obvladovanjem enega izmed ključnih dejavnikov tveganja nezapo­
slenosti, revščine in socialne izključenosti (Evropski svet, 2009).

Prepoznavajoč probleme, ki jih zgodnje opuščanje izobraževanja
predstavlja za razvoj EU kot celote, je bila na ravni EU že leta 2000 opre­
deljena ciljna vrednost (referenčna raven povprečne evropske uspešnosti),
v okviru katere si države članice prizadevajo, da bi bil odstotek osipnikov
manj kot 10 %. Podatki Evropske komisije kažejo, da se EU kot celota po­
časi, a vztrajno približuje zastavljenemu cilju (17,6 % osipnikov leta 2000,
13,9 % osipnikov leta 2010, 10,7 % osipnikov leta 2016). Velike razlike pa
ostajajo med posameznimi državami (npr. 19 % osipnikov v Španiji, 2,8 %
na Hrvaškem leta 2016) ter med posameznimi skupinami učencev (npr.
fanti (12,2 %) in dekleti (10,7 %) ter priseljenci (19,7 %) in naravni govorci
(9,8 %) (Evropska komisija, 2018).

Zgodnje opuščanje izobraževanja je posledica prepleta več medseboj­
no odvisnih dejavnikov: osebnih (nizki dosežki, osebnostne lastnosti, ve­
denjske težave, posebne potrebe, migrantsko ozadje, spol), družinskih (so­
cialno-ekonomski kapital, vzgojni slog, podpora staršev), šolskih (odnos
z učitelji, šolska klima) in širših kulturnih, družbenih, gospodarskih in
sistemskih dejavnikov (pregled v Vidmar in Rutar Leban, 2018a, 2018b;
Vidmar et al., 2018).

Veliko pozornosti v javnopolitičnih dokumentih EU je namenje­
ne tudi prikazu problemov (negativne posledice in stroški), ki jih zgodnje
opuščanje izobraževanja prinaša posameznikom, družbi, nacionalnim dr­
žavam in EU kot celoti. Ta pozornost članicam EU pomaga prepozna­
ti in razumeti probleme na področju izobraževanja na nacionalni rav­
ni (Ecorys, 2014) ter predstavlja podlago za iskanje rešitev med vsemi

3 Zgodnje opuščanje izobraževanja (osipništvo) je v EU opredeljeno kot odstotek tistih
posameznikov, ki med 18. in 24. letom niso vključeni v izobraževanje in so opustili izo­
braževanje ter usposabljanje brez zaključene vsaj poklicne srednješolske izobrazbe (Ev­
ropska komisija, 2018; Svet EU, 2011; 2015).

28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35