Page 20 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 20
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

izidu Kulture narcisizma,6 je bila knjiga o narcisizmu tudi avtorjev obra­
čun z njegovimi lastnimi opredelitvami družbenih premikov, katerim je
sam pripisoval določeno zgodovinsko tradicijo, katero je v vsaj dveh delih,
ki sta izšla še v šestdesetih letih, tudi korektno historično obdelal (Štrajn,
1980). Ključnega pomena pa je to, da je Lasch v zadevni knjigi posvetil celo
poglavje izobraževanju, njegovi (pred)zgodovini in zgostitvam nasprotu­
jočih si tendenc v kontekstu dogajanj v šestdesetih letih.

Lasch je poglavje o izobraževanju pomenljivo naslovil »Izobraževanje
in nova nepismenost«. Poleg povzemanja njegovih prejšnjih preučevanj
predvsem zgodovine intelektualnih in radikalnih gibanj7 in ocen o po­
rajanju novih izobraževalnih iniciativ v prepletu s protestnimi gibanji
je najbolj aktualna tema tega poglavja izobraževalni antagonizem, ki ga
opredeljuje vrsta razlikovanj. Ključna razlika, ki se kaže kot obnavljajo­
ča se instanca nasprotij v konceptih, zadeva izobraževanje kot intelektu­
alni proces na eni strani in kot usposabljanje za poklice ter za »življenje«
na drugi strani. Ta razlika se izreka še v vrsti drugih opozicij, npr. eliti­
zem proti množičnosti, konservativizem proti progresivizmu, abstraktno
znanje proti izobraževanju za vsakdanje življenje ipd. V svoji obravnavi
pa Lasch pokaže, da pri tem ne gre za povsem »čiste« in razvidne opozi­
cije: elitizma ni mogoče vedno enačiti s konservativizmom, progresivno­
sti ne vedno z zagovarjanjem demokratizacije znanja in množičnosti izo­
braževanja ipd. V sintetičnem pogledu, ki ga avtor izpostavi na začetku
poglavja (Lasch, 2012: str. 152–155), je videti, da demokratizacija izobraže­
vanja ni prinesla pričakovanih rezultatov, ki bi utemeljevali vero v moč sa­
mega izobraževanja.

Razumevanje sodobne družbe pri množicah ni poglobila, kakovosti
množične kulture ni zvišala, niti ni zmanjšala vrzeli med bogastvom in
revščino, ki zija prav tako široko kot vedno (ibid.: str. 152).
V Laschevi analizi, iz katere lahko razberemo vpis tudi njegove lastne iz­
kušnje dogajanj šestdesetih let, se pojasni, da sta se konservativizem in
radikalizem na več točkah pravzaprav srečala, ne da bi se tega jasno za­
vedala, v kompleksnih apropriacijah razlikujočih se izobraževalnih kon­
ceptov ter političnih zahtev pa je na koncu sledila »kultura« na splošno
znižane ravni pismenosti. Če so konservativci zastopali stališča, po katerih

6 Že l. 1980 (glej prejšnjo opombo) sem tudi zapisal, da je glede na diferenciranje psihoanalize
in njenega konteksta možno in korektno govoriti o »narcisizmu«, kadar gre za »narcizem«
zunaj strožje vzetega psihoanalitskega konteksta.

7 Tu mislim na Laschevo zgodovinsko študijo »Novi radikalizem v Ameriki« o nosilcih novih
ter progresivističnih idej od konca 19. stoletja do šestdesetih let, od Jane Addams do Normana
Mailerja (Lasch, 1965). Pedagoški aktivizem je bil značilen v vrsti primerov ameriških progre­
sivnih mislecev in aktivistov.

18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25