Page 19 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 19
d. štrajn ■ šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

humanistike, ki so bile povezane s socialnimi gibanji, kot so feminizem,
okoljske pobude, kulturna in politična gibanja v tretjem svetu ter prakse
alternativnih življenjskih slogov; oblikovale pa so se tudi nove oblike »tra­
dicionalnih« razrednih konfliktov. Glede tega se je izkazalo, da so, vsem
skupnim temam in razlogom protestov v različnih družbenih ambientih
takratnega sveta navkljub, pomembno vlogo odigrale tudi kulturne speci­
fike, raznolike znanstvene, filozofske in tudi religiozne tradicije. V giba­
njih šestdesetih in sedemdesetih let – pri čemer mislim na družbena gi­
banja v širšem pomenu, kot so bila takrat najbolj izpostavljena študentska
gibanja – pa se je prav gotovo v okviru strukturnih približevanj industrij­
skih modelov odvilo zbliževanje konceptov in tudi vsakdanjih pojmovanj
o šolstvu ali na sploh o vzgoji in izobraževanju. V šestdesetih in sedemde­
setih letih so vse dileme, nekoč bolj ali manj skrb filozofov vzgoje in izo­
braževanja ter pedagogov, pravzaprav vse bolj postajale problematika viso­
ko na listi političnih prioritet ter predmeti obravnav vse bolj vsenavzočnih
medijev in, ne nazadnje, skupnosti staršev v preoblikujočih se družinah.
Transformacija družine je po ugotovitvah nepreštevnih študij večstran­
sko vplivala na percepcijo šolstva v javnosti in na strukturo odnosov med
šolo kot institucijo in »uporabniki« njenih uslug. Ne glede na to, da je
forma pogodbe med raznospolnimi partnerji, ki jo imenujemo zakonska
zveza, »preživela« turbulentne čase seksualne revolucije, pa je več kot do­
volj sociološke in psihosocialne evidence o tem, da se je dinamika odnosov
v družini bistveno spremenila. Predvsem pa ta forma sožitja, ki jo konser­
vativci tako radi razglašajo za »osnovno celico« in temelj družbene skup­
nosti, niti navidezno ni več stabilna. Najmanj, kar je opazno, je to, da po­
samezniki (in njihovi otroci) v nekoč nezamisljivem obsegu živijo v dveh
ali več družinah zaporedoma ali hkrati. Glede na ves ta kontekst so tudi
še vedno zanimive kritične refleksije časa in njegovih domnevnih emanci­
pacijskih učinkov. Za razumevanje intenzivnih dogajanj, ki so se zlagoma
polegla sredi sedemdesetih let, so predvsem zanimive Lascheve kritike po­
manjkljivih revolucionarnih konceptov na eni strani in že vidnih nasprot­
nih reakcij institucionalnih agensov, ki so se kazale že pred manifestnim
prodorom neoliberalizma, na drugi strani. Težišče kritike Christopherja
Lascha (2012)5 so bodisi konceptualni bodisi realni rezultati »kulturne­
ga radikalizma« gibanj iz šestdesetih let. Kot sem ugotavljal že kmalu po

5 Knjiga Kultura narcisizma, ki je v izvirniku prvič izšla l. 1979, je bila prevedena v slovenšči­
no l. 2012. Glede tega se lahko pohvalim, da sem o Laschevi knjigi v Sloveniji prvi pisal v
Problemih, razpravah (glej Štrajn, 1980), pri čemer sem bil, ob ugotavljanju pomembnosti te
knjige, tudi morda preveč kritičen do Laschevega oblikovanja preseka med psihoanalizo
in sociologijo.

17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24