Page 21 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 21
d. štrajn ■ šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

širokim množicam elitna kultura in izobrazba ne moreta biti dostopni,
so se radikalni kritiki elitizma z njimi nehote strinjali, ko so zagovarja­
li poskuse ustvarjanja »dostopnosti« s prilagajanjem izobraževalnih vse­
bin za zatirane sloje. Četudi nekateri problemi ameriškega izobraževan­
ja s konca sedemdesetih let danes niso več aktualni, pa je problematika
množičnega izobraževanja skorajda na enak način še vedno odprta novim
dvomom. Za svoj čas je Lasch ugotovil, da se je

Množično izobraževanje, ki se je začelo kot obetaven poskus demokra­
tizacije visoke kulture privilegiranih razredov, končalo s poneumljanjem
privilegirancev samih (ibid.: str. 155).
Ker gre samo za poglavje v knjigi kulturnega zgodovinarja o obsežnejših
vprašanjih »kulture narcisizma« kot okvira reprodukcije sistema družbe­
nih razlik, od te Lascheve kritike ne moremo zahtevati tudi vseh odgovo­
rov na vprašanja o izobraževalnih sistemih in njihovih problemih. Vendar
pa je iz konteksta cele obravnave izšlo njegovo prepoznavanje ambiva­
lentnih učinkov. Kakor ni dvoma, da se je Lasch sam intelektualno štel
za soudeleženca študentskih gibanj, mu to ni zastrlo pogleda na številne
simptome »militantnega antiintelektualizma« (ibid.: str. 178) znotraj teh
gibanj. Ta se je kazal npr. v zahtevah po »relevantnih« predmetih. Tu je
Lasch indiciral »sovražnost do izobraževanja samega« (ibid.), ni pa raz­
vil vprašanja o tem, zakaj izobraževalni sistem pravzaprav proizvaja od­
por do pridobivanja znanj, ki presegajo neposredno izkustvo. Sicer pa
lahko razberemo vrsto namigov, ki so v kasnejši kritični pedagogiki pri­
dobili na pomembnosti. Reduciranje humanističnega dela kurikuluma na
račun poudarjanja naravoslovnih znanosti se je že kazalo kot kompleks­
na »strateška« reakcija na progresivne zahteve šestdesetih – seveda tistih,
ki se niso odrekle razsvetljenski »utopiji« o intelektualizaciji množic –,
prav tako pa so že bile vidne posledice poblagovljenja znanosti, fragmenta­
cije znanja in še posledice »disfunkcionalnosti« družine, katere naloge
naj bi prevzela šola. Resno je treba vzeti tudi Lascheva opažanja o nala­
ganju pretiranih zahtev izobraževanju, ki ni in ne more biti rešitev za vse
družbene probleme.
Kako je področje izobraževanja polje, v katerem se soočajo različ­
ne, nasprotujoče si politike, se je izkazalo v obdobju, ki ga zdaj imenujemo
neo­liberalizem. Da je v tem obdobju izobraževanje slej ko prej tudi instru­
ment dominacije, je ugotovitev, ki nima pravega pomena, če ne upošte­
vamo, da je tovrstna »uporaba« izobraževanja konkretno v bolj ali manj
prepoznavno ideoloških formah različnih doktrin in »novih konceptov«
taka postajala v procesu, ki bi ga lahko videli kot kontrarevolucijo pro­
ti pretresom v šestdesetih letih ali kot restavracijo družbenih razmerij na

19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26