Page 18 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 18
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

je v postmodernih šolah nemara že kar splošno sprejeta, vendar pa gotovo
v neoliberalni shemi učinkovitosti in konkurenčnosti umanjka prav osvo­
boditveni učinek. Če sicer pogledamo še druge freirevske pojme (npr. dia­
loški pristop, subjekt in objekt izobraževanja, ipd.), se lahko zdi, kot da je
njegova pedagogika široko sprejeta. Tu puščam vprašanje o, marcusejeve­
sko rečeno, absorbiranosti teh kategorij odprto, verjetno pa bi lahko iskali
odgovor na podlagi hipotez o potrošniškem modelu, v katerem se katego­
rije libertarne pedagogike sprevrnejo. Da pa je morda v freirevski pedago­
giki vendarle še nekaj subverzivnega naboja, ki ga je s stališč danes prevla­
dujoče, recimo tako, pedagogike učinkovitosti treba tudi zavrniti, pričajo
poskusi kritike Freirejevih idej. Primer take precej ostre kritike je bila knji­
ga Martina Staufferja. Avtor trdi, da Freirejeva slava temelji na »legendi«,
ki je bila ustvarjena v šestdesetih letih in je večinoma temeljila na eni sami
knjigi (Pedagogiki zatiranih), ki jo potem, ko je minilo več časa, pravzaprav
niti ni treba resnično brati, da bi vedeli, kaj vsebuje. Potemtakem naj bi
bil Freire »neznana slavna oseba« (Stauffer, 2007: str. 3–4). Stauffer, med
drugim, presoja na več mestih v svoji knjigi, da so Freirejeve zveneče parole
– npr. »šola ne sme posredovati zgolj znanja« ali »ni učenja brez učenja«
– pravzaprav trivialne. Na vrsto tovrstnih kritik, zavračanj in očitkov je,
med drugim, odgovarjalo okoli petdeset aktivnih udeležencev zgoraj ome­
njenega velikega simpozija l. 2012. Vsekakor pa je klasika libertarne peda­
gogike danes treba brati »dekonstruktivno«, kar pomeni, da ne smemo
pozabiti na ves revolucionarni kontekst časa, ki je napolnjeval pomene ka­
tegorij, terminov, pojmov in metafor, ki se danes lahko zdijo tudi zastare­
le. Prav na temelju takega branja pa Freirejevi koncepti vendarle igrajo vlo­
go temeljnih in izhodiščnih pojmov kritične pedagogike.

Kulturna kritika Christopherja Lascha

Reforma visokega šolstva v ZDA in v Evropi je bila v šestdesetih in se­
demdesetih letih bojno polje, v katerem sta se postavili druga proti dru­
gi – po Habermasovi (1969) interpretaciji – tehnokratska in humanistič­
na paradigma reforme visokega izobraževanja. Koliko so reformne bitke
na ravni visokega šolstva v času, ki so ga v takratnem družboslovju že za­
čeli ime­novati postindustrijsko, učinkovale na razmišljanja in spore gle­
de nižjih ravni šolanja ali glede na pojmovanje vzgoje in izobraževanja na
sploh, ni mogoče odgovoriti. Mogoče je le zatrditi, da so težnje k demo­
kratizaciji dostopnosti znanja nujno odprle problematiko, o kateri sta go­
vorila tudi Illich in Freire. Sicer pa je mogoče zanesljivo reči, da so bile po­
sledice pretresov pred petdesetimi leti tudi še preobrazbe družboslovja in

liko nenavadno glagolniško obliko »conscientization«. Naj dodam, da je tematika jezika v
Freirejevi pedagogiki zelo navzoča predvsem glede na semantiko kritičnega mišljenja.
16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23