Page 17 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 17
d. štrajn ■ šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

bolj malo znana, je Illicheva kritika močno javno odmevala in morda lah­
ko ugibamo, da je tudi zato vsaj nekoliko vplivala na procese reform šol­
stva v sedemdesetih letih; seveda ne tako, da bi v njih prevladovala, ampak
tako, da je navdihovala tiste, ki so se tehnokratskim reakcijam na »osvo­
bajanje« izobraževanja kakorkoli že neuspešno upirali.

Freire

Na velikem simpoziju o Paulu Freireju l. 2012 je njegova življenjska sopo­
tnica Nita, ki je tudi sama dejavna na področjih njegove pedagogike ter
andragogike, na kratko povzela njegovo teorijo:

Freirevska teorija vključuje politiko, »antropolitičnost« in etničnost ter
posledično »estetičnost« v razumevanju dejanja iskanja znanja, branja
sveta in delovanja v njem (Araújo Freire, 2015: str. xvii–xviii).

Za razliko od Illicha je bil Freire bolj poudarjeno tudi praktik izobraževa­
nja in iskalec pozitivnih alternativ v izobraževanju. V tem pogledu so se v
tovrstno pedagoško zgodovino vpisali zlasti njegovi izobraževalni podvi­
gi na področju izobraževanja depriviligiranih odraslih v Braziliji. Nadalje
njegovo koncepcijo uokvirja antikolonialna drža, v kateri se je strinjal s
takrat v kritični sociologiji ter med aktivisti v šestdesetih letih vplivnim
Frantzem Fanonom. Njegovo delo Pedagogika zatiranih (Pedagogy of the
Opressed), ki je prvič izšlo v angleškem prevodu l. 1972, je postalo osrednje
besedilo alternativnih izobraževalnih gibanj in referenca za vse poznej­še
kritične pedagogike. Osrednja metafora njegove kritike vzgoje in izobra­
ževanja je izražena v sintagmi »bančniško izobraževanje« (banking edu-
cation), ki temelji na narativnem posredovanju vsebin pasivnim učencem,
v katere se le-te nalagajo:

Izobraževanje tako postane dejanje deponiranja, v katerem so učenci
depozitarji, učitelj pa je vlagatelj. Namesto komuniciranja učitelj izdaja
sporočila in vlaga depozite, ki jih učenci potrpežljivo prejemajo, si jih za­
pomnijo in ponavljajo. To je »bančni« koncept izobraževanja, v katerem
dovoljeni obseg dejavnosti učencev zajema samo sprejemanje, polaganje
in shranjevanje vlog (Freire, 2005: str. 72).

Temu nasproti je Freire postavil svoj pristop kritičnega izobra­
ževanja za kritično mišljenje, ki ga je poimenoval »ozaveščevanje«
(conscientizaçāo).4 V samem postopku poučevanja naj bi se razrešil odnos
nasprotja učitelj – učenec v odnos, v katerem sta učitelj in učenec oba oboje.
Ta poanta libertarne pedagogike, včasih oklicane tudi za antipedagogiko,

4 Freire je v uvodu k angleškemu prevodu to svojo kurikularno kategorijo navajal citatno v
portugalščini, da bi poudaril njen specifični pomen. Sicer pa v angleščini uporabljajo neko­

15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22