Page 15 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 15
d. štrajn ■ šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

šolstva, znanja in vzgoje v ustaljenih akademskih okvirih, ki je temeljilo
na raznolikih tradicijah in je bilo tudi določljivo v terminih, kot so libe­
ralno, marksistično, konservativno ipd. Seveda pa so etablirane akadem­
ske struje v teorijah izobraževanja tudi reagirale na dogajanja in posebno
vprašanje je, koliko so se »revolucionarne« zahteve vpisale tudi v poteka­
joče reformne procese v takratnih šolskih sistemih. Teorije izobraževanja
so namreč le redko kdaj »samo teorije«, ampak so v nenehnih interakci­
jah s politikami, upravljanji in reformnimi procesi v okvirih državnih re­
gulacij, pa tudi občasno v povezavah z zahtevami iz sfer civilne družbe.
Pomislimo samo na vzorčno šolsko reformo, ki jo je vodil Torsten Husen
na Švedskem, ali pa na znamenito Colemanovo poročilo, ki je prav v tem
času vplivalo na razumevanje enakih možnosti v izobraževanju. 3

Illich

Ivan Illich je nedvomni začetnik pobude za »razšolanje družbe« (de-
schooling), kar so v radikalnejših interpretacijah včasih razumeli kot pobu­
do za popolno ukinitev šolstva. Vendar pa je treba poudariti, da pri Illichu
lahko govorimo predvsem o radikalni kritiki, ki je bila jasno uokvirjena v
kritiko korporativnega kapitalizma.

Želim postaviti splošno vprašanje o vzajemni določenosti človeške na­
rave in narave sodobnih institucij, ki označuje naš pogled na svet in je­
zik. Zato sem izbral šolo kot svojo paradigmo in zato se samo posredno
ukvarjam z drugimi birokratskimi agensi korporativne države, kot so
potrošnik-družina, stranka, vojska, cerkev, mediji. Moja analiza skritega
kurikuluma šole bi morala ponazoriti, da bi javnemu izobraževanju kori­
stilo razšolanje družbe, tako, kot bi analogni proces koristil družinskemu
življenju, politiki, varnosti, veri in komunikaciji (Illich, 1972: str. 3).

Hkrati s kritično analizo delovanja šolstva je Illich pravzaprav tudi
izrazil svoje soglasje s širokim in dokaj množičnim nezadovoljstvom z de­
lovanjem šole.

Vendar večina ljudi pridobi večino svojega znanja zunaj šole, v šoli pa
samo toliko, kolikor je šola v nekaj bogatih državah postala njihov zapor
v naraščajočem delu njihovih življenj (ibid.: str. 7).

Koliko je s tem tudi sam nenamerno vplival na krepitev »odtujenega«
razmerja med šolo, učenci in starši v okviru potrošniške sheme, je lahko
posebno vprašanje, vsekakor pa vsaka kritika šole še ni nujno izraz neza­
dovoljstva »potrošnika«.

3 O spornem vprašanju Colemanove reformulacije enakih možnosti ali priložnosti piše vrsta
avtorjev v: Sardoč in Gaber, 2017.

13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20