Page 22 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 22
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

podlagi mistifikacije nekdanje »urejenosti« družbe. Ta kontrarevolucija
se je torej, med drugim, spopadla z različnimi oblikami emancipativnih
konceptov in zahtev. Ob občasnih kompromisih in sistemskih apropri­
acijah osvobajajočih idej pa je jasno, da so doktrine v službi sistema do­
minacije in zainteresiranih oligarhij s svojimi birokracijami, uslužnimi
strokovnjaki itd. praviloma v prednosti, ko uveljavijo svojo premoč včasih
blago, drugič tudi bolj brutalno. Dialektika, ki jo je opredelil Lasch, v ob­
dobju, ki se je začelo po izidu njegove knjige, torej v osemdesetih letih, de­
luje naprej.

Neokonservativci so pod plaščem razsvetljenstva in oboroženi z retoriko
odličnosti izobraževanja obrnili kolo za vsaj devetdeset stopinj. Šole so
dodale zahtevane učne vsebine na vseh ravneh, s čimer so odpravile ali
močno zmanjšale število in obseg izbirnih predmetov, še posebej na se­
kundarnih in praktičnih dodiplomskih stopnjah (Aronowitz, Giroux,
1991: str. 5).

Glede na to spomin na šestdeseta leta, ne glede na vse takratne »naivnos­
ti«, napake in stranpoti, vendarle še vsebuje subverzivni potencial, ki ga
vsebuje tudi kakorkoli že diskreditirano razsvetljenstvo s svojimi izvirni­
mi idejami o izobraževanju kot »sredstvu« v prizadevanjih za reduciranje
družbenih neenakosti; le-te pa šolski sistem slej ko prej pomaga ohranjati.

Sklep

Arthur Marwick (1998) ni edini avtor, ki je ugotovil, da imajo kljub vsej
problematičnosti razumevanja zgodovine v konstrukciji delitve na dekade
»šestdeseta« poseben pomen, ker so vsa takratna dogajanja transformira­
la ter determinirala odvijanje družbenih in kulturnih procesov za vse pre­
ostalo stoletje. Vzgoja in izobraževanje sta (bili) najbolj poglavitni razsež­
nosti v teh procesih. Kot sem skušal opozoriti v obravnavi samo nekaterih
značilnih reprezentativnih konceptov in problematik, je treba upoštevati,
da so prav osvobajajoče ideje in koncepti o možnosti emancipativnega de­
lovanja šole ostali pojmovni presežek tega obdobja. Pri tem je treba upo­
števati, da je tudi v kozmopolitskih gibanjih šestdesetih let bilo jasno, da
so poleg takih univerzalnih skupnih razlogov protestov, kot so bili vojna
v Vietnamu, povsod navzoči represija in cenzura, moralistični družbeni
pritiski ipd., obstajali tudi številni specifični razlogi za proteste kot, deni­
mo, bolj izraženi rasizem v ZDA ali dediščina nacizma v Nemčiji ali rigi­
dnost strank »stare levice« ali nedemokratičnost »realnih« socializmov
ipd. Na področju izobraževanja so gibanja za spremembe motivirale tudi
zelo različne značilnosti izobraževalnih sistemov bodisi v makro primer­
javah med, denimo, Evropo in ZDA bodisi v primerjavah med sistemi v

20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27