Page 197 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 197
. sardoč ■ radikalizacija in nasilni ekstremizem: teorije, politike in koncepti

Kljub nedvoumni jasnosti sporočila, da je vsakršno spodbujanje so­
vraštva, rasizma, nestrpnosti ter ostalih diskiriminatornih praks (še po­
sebej do marginalnih oz. deprivilegiranih družbenih skupin) moralno
nesprejemljivo, je treba omejitev svobode izražanja v primeru prepove­
di sovražn­ ega govora (tudi zaradi vse prej kot enoznačnih učinkov) mi­
sliti v vsej njeni kompleksnosti in protislovnosti. Zadevo dodatno zaplete
tudi dejstvo, da se zaradi enostranskega oz. dvoumnega odziva politike na
spodbujanje sovraštva, rasizma, nestrpnosti ter ostalih diskiriminatornih
praks moralni argument zoper sovražni govor – najmočnejše orožje iz ar­
zenala »prohibicionistične« politike zoper omejevanje svobode izražanja
– sprevrže v moraliziranje.

Tudi v primeru radikalizacije in nasilnega ekstremizma ima »inter­
vencionistična« politika potencialno negativne učinke, saj lahko določene
posameznike marginalizira in vodi v socialno izključenost. Omejevanje,
poseganje ali prepoved praks, ki sodijo v nabor dejavnikov tveganja za ra­
dikalizacijo je z vidika t. i. »anglo-saksonskega« modela pravzaprav ne­
sprejemljiva (tudi zaradi paternalističnih vzgibov), saj postavlja pod vpra­
šaj tako avtonomijo posameznikov kakor tudi legitim­nost oblasti.

Kot možen izhod iz dileme med »evropskim« in »anglosakson­
skim« modelom Peter Neumann vpelje distinkcijo med »kognitivno«
ter »behavioristično« razsežnostjo radikalizacije (2013): kognitivna raz­
sežnost je povezana predvsem s procesom radikalizacije posameznika,
npr. z indoktrinacijo ali ideologijo nasilja, medtem ko je behavioristič­
na razsežnost povezana z dejanji, ki so posledica radikalizacije in pred­
stavljajo kršitev zakonov oz. tistega, kar se tolerira. V obeh primerih gre
torej za temeljno razliko v tem, katera razsežnost radikalizacije je proble­
matična, katera sredstva so oblastem na voljo pri spoprijemanju z njo ter
kako uskladiti cilje javnih politik, npr. kratkoročne (varnost) ali dolgo­
ročne (socialna kohezija). V okviru spoprijemanja z radikalizacijo in na­
silnim ekstremizmom je eden od osnovnih problemov torej v tem, kako
potencial­no omejevanje svobode posameznika v imenu zagotavljanja var­
nosti in stabilnosti (t. i. »varnostna paradigma«) pravzaprav utemeljiti.

Radikalizacija, spletna socialna omrežja in »moralna
panika«

Kakor izpostavljajo avtorji poročila Radicalization: The Role of the
Internet,12 je radikalizacija kot proces preobrazbe posameznika (t. i. kon­
fliktna »socializacija«) doživela korenito spremembo z internetom, s

12 Celotno poročilo je dostopno na spletni strani https://www.counterextremism.org/ re­
sources/ details/id/11/ppn-working-paper-radicalisation-the-role-of-the-internet.

195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202