Page 201 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 201
. sardoč ■ radikalizacija in nasilni ekstremizem: teorije, politike in koncepti

podporo sektorjem ter inštitucijam, kjer obstaja tveganje za radikalizacijo.
Tako pri preprečevanju radikalizacije kot tudi pri ponovni reintegraciji ra­
dikaliziranih posameznikov imajo ključno vlogo vzgoja in izobraževanje
ter tudi civilnodružbena gibanja, ki zagotavljajo t. i. »izhodne progra­
me« (exit programs). Kakor izpostavljajo avtorji poročila Comparative
Evaluation Framework for Counter Radicalization, imajo intervencijski
programi protiradikalizacije namen predvsem krepitev skupne identitete,
zmanjšati »integracijski« razkorak med t. i. »mainstreamom« ter radi­
kaliziranimi posamezniki ali družbenimi skupinami (npr. alienacijo) itn.
(2010: str. 4–5). Prav ti programi namreč opozarjajo na fenomen kulturne
distance in konfliktne različnosti, ki velja za enega ključnih dejavnikov ra­
dikalizacije: eden od »sprožilcev« radikalizacije je namreč neidentifika­
cija posameznikov, ki so v procesu radikalizacije s t. i. »mainstreamom«
družbe.

Kljub temu pa je treba programe protiradikalizacije – kakor opozar­
jajo nekateri avtorji (npr. Tannock in Sukarieh, 2015) – misliti (in razu­
meti) tudi v okviru neoliberalnih izobraževalnih politik. Le-te na podlagi
varnostnih groženj stabilnosti sodobnih pluralnih družb (t. i. »argument
nujnosti«) prinašajo korenite spremembe v sisteme vzgoje in izobraževa­
nja na širšem vsebinskem področju pedagoške pravičnosti (O'Donnell,
2017). Prioritetni programi so prav zaradi njihove nujnosti (t. i. »feno­
men gašenja požara«) pogosto obratnosorazmerno povezani z jasnimi cil­
ji. Hkrati imajo t. i. »intervencionistične« politike pogosto tudi negativ­
ne posledice, ki jih najbolje opiše t. i. »doktrina dvojnega učinka«: poleg
pozitivnega in predvidenega oz. načrtovanega učinka določene politike
se pojavi tudi negativen in nenačrtovan učinek, ki v veliki večini prime­
rov celo odtehta pozitivni učinek. Prav programi protiradikalizacije ima­
jo namreč pogosto (vsaj) dva negativna učinka, in sicer 1) diskriminatorno
obravnavanje manjšin in ostalih marginalnih skupin ter 2) omejevanje dr­
žavljanskih pravic in svoboščin.

Tudi zato je v ospredju priprava celovitih in uravnoteženih strate­
gij, programov, akcijskih načrtov, iniciativ ter manifestov spoprijemanj­a
oz. preprečevanja radikalizacije, ki vodi k nasilnemu ekstremizmu ali te­
rorizmu kot tudi k boljšemu sodelovanju in medsebojni koordinaciji tako
vladnih sektorjev kot tudi civilnodružbenih akterjev. Številne članice
EU18 kot tudi ostale države (vključno z državami, ki niso članice EU, npr.
Norveška, Kanada itn.) imajo take strategije, programe itn. že vrsto let.

18 Informacije o strategijah članic EU za preprečevanje in boj proti radikalizaciji, ki vodi k
nasilnemu ekstremizmu ali terorizmu, ter strategije boja proti terorizmu so dostopne na
spletni strani https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/networks/radicalisation_
awareness _network/ran-and-member-states/repository_en.
199
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206