Page 195 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 195
. sardoč ■ radikalizacija in nasilni ekstremizem: teorije, politike in koncepti

razprav o sprejemanju in vključevanju različnosti. Na eni strani je v ospred­
je postavila problematiko kulturne distance, ki je neposredno povezana
s problematiko ekstremizma oz. odstopanja od t. i. »mainstreama«. Na
drugi strani pa je odprla vprašanje konfliktne različnosti, ki zahteve po
sprejemanju in vključevanju različnosti uokviri v t. i. »varnostno para­
digmo«, ki zagotavljanju varnosti podredi vse ostale cilje in postavi pod
vprašaj nekatere izmed osnovnih postulatov liberalnega pojmovanja svo­
bode posameznika kot tudi človekovih pravic nasploh.

Problematika radikalizacije in nasilnega ekstremizma je prav tako
vnesla dodatno razsežnost, ki jo »standardna« razprava o multikultura­
lizmu – v veliki meri – pušča ob strani, in sicer t. i. »multikulturalizem
strahu« (Levy, 2000) ter s tem povezano nezaupanje in predvsem strah
pred pripadniki drugačne vere: oba sta neposredno prisotna v islamofo­
biji. Za razliko od t. i. »klasičnega« pojmovanja rasizma pa islamofobi­
ja kot oblika neorasizma legitimnost potencialne diskriminacije v veliki
meri utemeljuje v verskem in ekonomskem diskurzu. Prav tukaj pa nasto­
pita dva paradoksa, ki razkrivata problematičnost neorasizma, in sicer 1)
paradoks svobode ter 2) paradoks odprtih mej. Za zagovornike neolibera­
lizma sta namreč svoboda ter prosti pretok kapitala, blaga in ljudi osnovni
predpostavki delovanja sodobnih pluralnih družb.

Svoboda izražanja, sovražni govor in meje tolerance:
primer radikalizacije

Zadevo dodatno zaplete dejstvo, da je problematika radikalizacije in nasil­
nega ekstremizma neposredno povezana z vprašanjem svobode izražanja,
saj je – podobno kot v primeru sovražnega govora – tudi pri spoprijema­
nju z radikalizacijo treba razlikovati med t. i. »evropskim« in »anglo-
saks­ onskim« modelom (Neumann, 2013). Kako torej misliti (in razume­
ti) problematiko radikalizacije v okviru razmerja med svobodo izražanja
in sovražnim govorom?

Tako zgodovinsko kakor tudi konceptualno velja svoboda izražanja
namreč za eno od temeljnih svoboščin, ki jo povezujemo s sodobnim poj­
movanjem državljanstva, kakor tudi za eno najpomembnejših načel de­
mokratične družbe. Svoboda izražanja, kot je v svoji knjižici Free Speech
izpostavil angleški filozof Nigel Warburton, je »v samem središču demo­
kracije oz. osnovna človekova pravica in njena zaščita je znak civilizira­
ne in strpne družbe«. To potrjuje tudi osrednja vloga, ki jo ima v vseh
pomembnejših mednarodnih dokumentih, vključno s Splošno deklaraci-
jo o človekovih pravicah (19. člen) ter Evropsko konvencijo o človekovih pra-
vicah (10. člen). Tudi zato ji v panteonu sodobne politične teorije pripa­
da osredn­ je mesto, saj velja – kakor opozarjajo številni strokovnjaki – za

193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200