Page 198 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 198
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

spletn­ imi socialnimi omrežji oz. IKT-jem nasploh. Njegov vpliv – kakor
opozarjajo avtorji tega poročila – je kvantitativen in ne kvalitativen; pove­
čal je reakcijski čas, zagotovil je večji obseg in interaktivnost ter olajšal ko­
munikacijo. Nenazadnje so t. i. »nove tehnologije« pravzaprav pre­obrazile
tudi sam proces komunikacije. Tudi zaradi svoje mobilizacijske moči je in­
ternet kot »orodje« teroristov temeljito spremenil dinamiko in obseg pro­
cesa radikalizacije, npr. novačenje in usposabljanje, financiranje ter koordi­
nacijo kot tudi komunikacijo radikaliziranih posameznikov oz. skupin.13

Kakor opozarjajo avtorji poročila Combining Social Network
Analysis and Sentiment Analysis to Explore the Potential for Online
Radicalisation,14 predstavlja t. i. »spletna radikalizacija«

proces, s katerim posamezniki skozi spletne interakcije in izpostavljenost
različnim vrstam internetnih vsebin sprejmejo nasilje kot legitimno me­
todo reševanja družbenih in političnih konfliktov.

Čeprav naj bi internet omogočil tudi t. i. »samoradikalizacijo« posame­
znikov (»scenarij osamljenega volka«), saj omogoča dostop do spletn­ ih
strani z navodili za izdelavo eksplozivnih teles itn., uporaba novih teh­
nologij kot platforme v procesu radikalizacije temelji na hipotezi, da sple­
tna socialna omrežja dopolnjujejo že obstoječ stik posameznikov v okvi­
ru t. i. »klasičnih« socialnih omrežij (predpostavka o komplementarnosti).
Kljub temu, da nekateri avtorji razlikujejo med t. i. »pasivnimi« oblika­
mi uporabe interneta (spletne strani) ter »interaktivnimi« oblikami, npr.
Facebook, forumi in t. i. »klepetalnice« (chat rooms), internet služi kot
»ojačevalec« »klasičnega« scenarija procesa radikalizacije brez poveza­
ve (off-line setting).15

Sočasno ne gre zanemariti niti »propagandne« vloge, ki jo imajo
internet oz. spletna socialna omrežja pri »komuniciranju« radikalizira­
nih posameznikov s širšo javnostjo ter ustvarjanju oz. spodbujanju t. i.

13 Besedilo t. i. »budimpeštanske konvencije« (v slovenskem prevodu) je dostopno na spletni
strani http://www. svetevrope.si/sl/dokumenti_in_publikacije/konvencije/185/. Seznam
zakonodajnih in normativnih aktov s področja boja proti nasilnemu ekstremizmu in
radikalizaciji, ki vodijo v terorizem v državah članicah OVSE-ja, je dostopen na spletni
strani http:// www.osce.org/secretariat/289911?download=true.

14 Celotno poročilo je dostopno na spletni strani http://doras.dcu.ie/4554/3/DCU_ason­
am09.pdf.

15 Poleg predpostavke o komplementarnosti ter predpostavke o internetu kot ojačevalcu
radikalizacije se v okviru preučevanja njegove vloge in pomena srečujemo z vrsto drugih
predpostavk, ki nekako uokvirjajo način mišljenja o radikalizaciji ter s tem povezano is­
kanje rešitev. Za celovito predstavitev najpogostejših hipotez glej poročilo organizacije
RAND Europe »Radicalisation in the Digital Era«, ki je dostopno na spletni strani
ht t ps://w w w. ra nd .org /content/d a m/ra nd/pubs/resea rch _ repor t s/R R 400/R R 453/
R AND_R R 453.pdf.

196
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203