Page 191 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 191
. sardoč ■ radikalizacija in nasilni ekstremizem: teorije, politike in koncepti

Epistemology of Extremism« je Russell Hardin izpostavil, da je ekstre­
mizem v prvi vrsti »sociološka in ne samo psihološka zadeva« (Hardin,
2002: str. 4). Osredotočenost na skupino namreč »odpira vprašanje, kako
se ta prepričanja vcepljajo ter vzdržujejo« (Hardin, 2002: str. 4). Tudi zato
je ena od potencialno najustreznejših strategij spopadanja z indoktrinaci­
jo, ki predstavlja »ideološko podstat ekstremizma« (Davies, 2015: str. 5),
kritično mišljenje. Le-to naj bi zmanjšalo t. i. »kritični deficit« (pomanj-
kanje kritičnega mišljenja), ki je v veliki meri rezultat (tudi) neoliberalnih
politik (Panjawi et al., 2018), ter okrepilo medijsko pismenost mladih in
hkrati tudi posredovalo »orodja« za analizo verskih in političnih vsebin
(Davies, 2009). Prav epistemološka razsežnost radikalizacije kot tudi eks­
tremizma – v središču katerih je indoktrinacija – velja za spregledano raz­
sežnost te problematike.

Proces radikalizacije, ki je neposredno povezan s pojavnimi oblika­
mi nasilnega ekstremizma (vključno s terorističnimi napadi), lahko opre­
delimo skozi dve različni interpretaciji, in sicer skozi 1) t. i »pozitivno«
ter 2) t. i. »negativno« interpretacijo. »Pozitivna« interpretacija radi­
kalizacijo pojmuje v zelo ozkem pomenu kot proces preobrazbe »v okvi­
ru katerega se posamezniki vključijo v dejanja političnega nasilja ali te­
rorizma« (Baker-Beall et al., 2015: str. 4). Kakor v knjigi A Decade Lost:
Rethinking Radicalisation and Extremism opozarja Arun Kundnani, je
problematika radikalizacije

v praksi omejena na veliko ožje vprašanje: zakaj nekateri posamezni mus­
limani podpirajo ekstremistično interpretacijo islama, ki vodi do nasilja
(Kundnani, 2015: str. 15–16).
»Negativna« interpretacija pa radikalizacijo pojmuje kot odstopanje od
družbenega mainstreama in s tem kot a priori negativno. Navkljub »de­
viantni« naravi radikalizacije v njenem odstopanju od statusa quo le-ta v
okviru »negativne« opredelitve ostaja vrednostno nevtralna (Sedgwick,
2010).
Čeprav se tako radikalizacijo kot tudi terorizem nasploh pogosto
pojmuje kot »krajšnico« za doseganje političnih ciljev, ki jo praviloma
povezujemo z ideologijo islamizma, je radikalizacija – tako v teoriji ka­
kor tudi v »praksi« – veliko bolj kompleksen fenomen. Npr. v sodobni
politični teoriji so nekatera pojmovanja, ki praviloma odstopajo od kla­
sičnega ali prevladujočega razumevanja, označena za radikalna, npr. »ra­
dikalni« egalitarizem. Podobno kot na področju preučevanja terorizma
(Nathanson, 2010; Primoratz, 2004) se torej tudi problematika radikali­
zacije sooča s t. i. problemom »dvojnih standardov«, ki pripadnike manj­
šinskih oz. marginaliziranih družbenih skupin stigmatizira kot radikalne.

189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196