Page 13 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 13
d. štrajn ■ šestdeseta leta dvajsetega stoletja in izobraževanje

da šolstvo samo na sebi ni nikoli totalitarni sistem, četudi je lahko uporab­
no za totalitarne težnje, ki niso tuje niti demokraciji, še posebno ne demo­
kraciji tržnega kapitalizma.

Pa vendar je to šolstvo v svojih najvišjih ustanovah v šestdesetih letih
prejšnjega stoletja proizvedlo revolt, v čigar jedru je bilo mogoče zaznati
večni boj med intelektualnim osvobajanjem in poneumljajočim posredo­
vanjem ideologije, kakor jo razumemo bodisi v klasični marksistični opre­
delitvi bodisi v kakšni od številnih bolj nevtralnih definicij. V šestdesetih
letih se je paradoks šolstva, kot v zadnji instanci spodletelega razsvetljen­
skega epohalnega projekta, razprl in postal nazoren, iz česar so izhajali ta­
kratni pozivi k izstopu iz sistema. To je bila ideja akta, ki je po petdesetih
letih prihajajočim generacijam po zaslugi neoliberalne revolucije nerazu­
mljiva; namesto aktivnega, vsaj potencialno emancipativnega ter avtono­
mnega izstopa iz sistema je mogoč samo še izpad iz sistema. V diskurzih
emancipacije in v tistem času tudi v številnih praktičnih pobudah za spre­
minjanje šolstva se razlikovanja med idejami in akterji niso neposredno
prepoznavno kazala v tako čistih shemah. To, kar se je ponujalo, denimo,
kot recept za vzgojo otrok za svobodo v oblikah permisivnih vzgojnih me­
tod ali kot približevanje šole »življenju« nasproti še navzočemu buržoaz­
nemu discipliniranju in elitizmu, se je sicer v razširjeni kritični percepciji
istovetilo s pojmi progresivnega proti konservativnemu. Kasnejši kritič­
ni premisleki in analize pa so nakazale, da so tovrstna gibanja kaj lahko
tudi sama zapadla osnovni dialektiki razsvetljenstva. Četudi so se nekda­
nji revolucionarji v izobraževanju sami sebi v svojih mislih zdeli kot zelo
progresivni akterji družbene emancipacije in se je kasneje izkazalo, da de­
janski doseg njihovih zamisli le ni bil tako zelo daljnosežen, to še ni izpod­
bilo hkrati družbenega, kulturnega in političnega zgodovinskega dejstva,
da so se takratne ustanove, oblasti in javnost morale soočiti z zahtevami
po osvoboditvi, avtonomiji in, ne bojmo se tega reči, sreči. Če so se zah­
teve in raznolike akcije za njihovo uresničevanje nanašale na širše druž­
bene sisteme, pa je bilo šolstvo tisto, ki so ga pobudniki emancipativnih
gibanj videli kot ključni mehanizem, v katerem naj bi njihove težnje pri­
dobile trajnost.

Četudi pričujoče besedilo parazitira na tako imenovani historični
metodi, se ne lotevam nemogoče naloge kakorkoli izčrpnega prikaza in
opredeljevanja mnogih gibanj v izobraževanju v burnih šestdesetih letih
dvajsetega stoletja, ampak skušam predvsem obuditi nekaj točk spomina
na nekatere pomembne ideje, tudi zato, ker se danes še vedno kažejo kot te­
meljne ideje kritične pedagogike, tega dragocenega preostanka in nemara
nastajajočega presežka minulih idej osvoboditve. V nadaljevanju pa obrav­
navam kritične refleksije časa in njegovih domnevnih emancipacijskih

11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18