Page 125 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 125
j. žmavc ■ quot linguas calles ...

nikoli ne moremo govoriti o rabi zgolj enega ali drugega načina, temveč o
različnih (»razumskih« in »čustvenih«) strategijah prepričevanja kot je­
zikovnih izbirah, ki so med seboj tesno prepletene (kot so npr. v argumen­
tih pogosto prisotni elementi govorčeve avtoritete in čustveni elementi) in
v posameznem diskurzu glede na retorično situacijo zgolj bolj ali manj iz­
stopajo. Logos je torej drugo ime za argumentacijo, katere pravila in oblike
veljavnega argumentiranja obstajajo neodvisno od govorca, ki jih upora­
bi kot prepričevalno strategijo. Ethos predstavlja prepričevalne strategije,
s katerimi govorec prikazuje lastno podobo, kot želi, da jo vidijo poslu­
šalci. Na ta način skuša ustvariti vtis verodostojnosti in podlago za laž­
je in hitrejše sprejetje njegovih stališč in argumentov. Aristotel poudar­
ja, da je govorčev ethos v javnem prepričevanju najpomembnejša strategija
(Rh. 1356a14). Kajti brez uspešno vzpostavljenega zaupanja med govorcem
in poslušalci, ki temelji na govorčevih implicitno ali eksplicitno prikaza­
nih lastnostih in zaradi katerih ta postane v očeh poslušalcev vreden za­
upanja, je vprašljiv tudi uspeh sprejemanja njegovega stališča, četudi ga
(lahko) utemeljuje z veljavnimi in za poslušalce sprejemljivimi argumenti.
V okviru pathosa govorec z uporabo različnih jezikovnih strategij in na­
čina njihove predstavitve (na besedni in nebesedni ravni) izpostavlja po­
trebo, oblikuje željo, apelira na različna čustvena stanja, kot so na primer
jeza, gnus, navdušenje, sočutje, strah itd. Na ta način poslušalcem omogo­
ča lažjo identifikacijo s problemom in ustvarja ugodne razmere za sprejetje
stališča, ki ga predstavlja. Uspešnost prepričevanja s pathosom je primarno
odvisna od tega, kako dobro govorec pozna trenutna čustvena stanja svo­
jih poslušalcev, kako dobro se zna vanje vživeti in kako zna oceniti primer­
nost retorične situacije za uporabo patotičnih sredstev.

Kakor koli morda etotične in patotične strategije prepričevanja ra­
zumemo kot problematične, zlasti v odnosu do družbenega preferiranja
»razumne«, zgolj na (z vidika sodobne teorije argumentacije sicer pogo­
sto neustreznih) argumentih temelječe razprave, v diskurzu najpogoste­
je delujejo vse tri strategije skupaj (na kakšen način, je odvisno pač od re­
torične/komunikacijske situacije). Čustveni odziv je sestavni del vsakršne
interakcije in posameznikov odnos do nekega stališča, problema, dogod­
ka vedno vključuje tako čustveno zaznavo/odziv kot razumsko presojo.
Zlasti za ethos in pathos je treba poudariti, da ob ustrezni rabi lahko ključ­
no prispevata k razjasnitvi stališč, poglobita razumevanje nekega proble­
ma in celo okrepita argument. Kontroverza o jezikih v vzgoji in izobraže­
vanju pri tem ni prav nobena izjema. Ob predpostavki o obvezno navzočih
in ustreznih argumentih, ki jih od govorca zahteva sama formalna situa­
cija (tj. akademsko in vzgojno-izobraževalno okolje), bi brez vsakokratne
konstrukcije verodostojnosti, ki hkrati brez dvoma odpira tudi problem

123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130