Page 124 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 124
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

vabila na JeŠt interno usposabljanje Modeli inovativne prakse, 19. 12. 2017,
poudarila J. Ž.)

Kot tretje v vrsti obveznih usposabljanj v projektu JeŠT ponujamo malo
drugačen pogled na jezike, jezikovno rabo, položaj in prakso našemu šol­
skemu sistemu pridruženih jezikov. (iz vabila na JeŠt interno usposablja­
nje Jeziki, ki tudi štejejo, 17. 03. 2018, poudarila J. Ž.)
Pri zadnjem primeru dodajamo pojasnilo, da je »malo drugačen po­
gled«, ki ga je napovedovalo vabilo, v praksi pomenil, da smo vsi udeležen­
ci (raziskovalci/raziskovalke in učiteljice/učitelji) v procesu usposabljan­
ja privzeli trojno vlogo: 1) kot učenci smo se z neposredno metodo učili
osnov povsem novega jezika in se ob tem soočili z razmerami, v katerih se
znajdejo učenci, katerih materni jezik ni enak učnemu; 2) kot učitelji in
učiteljice smo aktivno opazovali učiteljico pri izvedbi in reflektirali last­
no pedagoški prakso; 3) kot opazovalci porajajočih se lastnih čustev, sta­
lišč, ki so stopala v ospredje, in medosebnih odnosov, ki so se vzpostavlja­
li v učni situaciji.

O strategijah prepričevanja v procesu uresničevanja
projektnih ciljev

Naš problem lahko okvirno osvetlimo tudi v dinamičnem (komunika­
cijskem) kontekstu govorca, poslušalca in vsebine, ki ima prav tako re­
torično ozadje. Retorika namreč pozna tri temeljne prepričevalne stra­
tegije, zaradi katerih v razpravi običajno sprejmemo predlagane rešitve.
Imenujejo se notranja sredstva prepričevanja (stgr. pisteis entekhnoi) in
govorec jih s pomočjo različnih principov ubesedovanja vsakič na novo
ustvari za dano retorično situacijo. Na kratko jih pojasnimo. V sistema­
tični obliki je koncept notranjih sredstev prepričevanja opredelil Aristotel
(Rh. 1355b35–1356a20) kot načine prepričevanja, a) ki so odvisni od znača-
ja govornika – stgr. ethos; b) ki temeljijo na tem, da v poslušalcih vzbudijo
določena razpoloženja – stgr. pathos; in c) ki temeljijo na (navideznem) do-
kazovanju v samem govoru – stgr. logos.14 Sodobna retorična teorija izha­
ja iz Aristotelove konceptualizacije in običajno ločuje med t. i. razumskim
oz. objektivnim in na čustvih temelječim, nerazumskim oz. subjektivnim
prepričevanjem.15 Seveda pa v govoru oziroma komunikacijski situaciji

14 Aristotelova konceptualizacija principov ali strategij prepričevanja odraža tudi njegovo poj­
movanje prepričevanja kot govornega (komunikacijskega) dogodka, ki ga določajo njegovi
temeljni sestavni deli: govorec, poslušalci in govor. Kasnejša retorična tradicija (npr. Ciceron in
Kvintilijan) je bolj poudarjala dihotomijo med »razumom/argumentacijo« in »čustvi/ne-ar­
gumentacijo«.

15 Podrobna razdelava koncepta sredstev prepričevanja je predstavljena v Žagar Ž., Žmavc in
Domanjko, 2018: str. 57–69; kratek oris tudi v Barthes, 1990: str. 81–84.

122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129