Page 117 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 117
j. žmavc ■ quot linguas calles ...

okolja, ki jih bo mogoče prenašati v različne vzgojno-izobraževalne konte­
kste. V prijavni dokumentaciji je skupina raziskovalk in raziskovalcev, ki
je pripravljala prijavno vlogo, raznojezičnosti naklonjeno okolje opredeli­
la kot inkluzivno, trajnostno naravnano delovanje vseh sodelujočih akter­
jev, ki naj bi za to delovanje potrebovali ustrezna »raznojezična« orodja,
predvsem pa naj bi kot neproblematično sprejeli/razumeli vlogo raznoje­
zičnosti v kontekstu družbene pravičnosti in demokratičnosti:

/R/aznojezičnost namreč potrebuje za aktivno rast in razvoj v vsako­
dnevni šolski praksi, in kasneje na vseh ravneh družbenega življenja,
okolje, ki z vsemi vpletenimi deležniki ustrezno, nenehno, konsistentno
in učinkovito podpira njen trajnostni razvoj. Z drugimi besedami to po­
meni, da se vsi vpleteni v šolskem kontekstu zavedajo pomena raznoje­
zičnosti (od učiteljev, učencev, staršev in nenazadnje lokalnih oblasti), da
razumejo dejavnike, ki pozitivno oziroma negativno vplivajo na to, ali bo
posameznik postal raznojezičen, in da usvojijo raznojezične kompetence /.../
ter tako pripomorejo k vzpostavitvi bolj pravične, socialno naravnane in
na znanju temelječe družbene skupnosti. (Prijavnica za projekt, 23. 1. 2017,
str. 51, izvirni poudarki)

Toda kaj natanko je v našem »problemu« – to je razvijanju smernic
zgoraj omenjenega okolja – mogoče prepoznati kot dejanska mesta za raz­
pravo? Kot smo že zapisali, je mogoče v vsebinskem smislu vse kontroverze
razdeliti na štiri glavne vrste, ki so po svoji naravi hierarhično strukturira­
ne in odstirajo različne ravni problema – od opredelitve njegovega obsto­
ja in lastnosti, pa do vloge v dani razpravi. V okviru projektnega cilja JeŠt
(razvoj smernic raznojezičnosti naklonjenega okolja) morda najbolj izsto­
pajo štirje problemski vidiki, ki smo jih skladno s teorijo o stasis preobli­
kovali v izhodiščna vprašanja:

1) Ali se šolska okolja zavedajo večjezičnosti kot njihovega sestavnega
dela, ali spodbujajo razvijanje raznojezične zmožnosti?
Prvo problemsko izhodišče ustreza najbolj splošni kontroverzi o dej-

stvih/domnevah (Ali se je nekaj zgodilo/obstaja?) in ga je mogoče zaznati v
okviru razprave o obstoječih pedagoških praksah na področju večjezično­
sti in raznojezičnosti ter njihovi evalvaciji:

Projektni partnerji, vključeni v projekt Jeziki štejejo (JeŠt), smo seveda
prepričani, da lahko načrtujemo dobro prakso v prihodnosti in razvija­
mo zanimive ideje samo tako, da pogledamo dosedanje opravljeno delo in o
njem reflektiramo. Na ustanovah, ki sodelujejo v projektu, je bilo do sedaj
opravljene veliko pedagoške prakse, ki sega na področje sobivanja jezikov v šolskem
okolju in širše. Šole, vrtci in partnerji v projektu so poslali opise svojih pe­

115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122