Page 113 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 113
j. žmavc ■ quot linguas calles ...

njihovem poučevanju ne sprašujemo več. Jasno je tudi, da gre pri opredeli­
tvi rabe, učenja in poučevanja jezikov za različne pristope, forme in moda­
litete (večjezičnost, raznojezičnost, učni jezik/učni jeziki, materni jezik/
drugi jeziki, tuji/dodatni jeziki; zgodnje učenje tujega jezika, obogateno
učenje jezika itn.). Kljub razlikam imajo danes vse omenjene, pa tudi dru­
ge kategorije, ki kakorkoli opisujejo jezike in jezikovno rabo v vzgojno iz­
obraževalnem kontekstu, bolj ali manj skupno osnovo v stališču, ki izha­
ja iz percepcije Evropske unije kot večjezikovne in večkulturne skupnosti
in temelji zlasti na: a) nujnosti učenja in poučevanja več jezikov kot pogo­
ju za uspešno sporazumevanje z ljudmi iz drugih kulturnih in jezikov­
nih okolij, ter b) pravici in dostopnosti učenja več jezikov znotraj javnega
izobraževanja.7

A glavna kontroverza nastopi, ko pojem večjezičnosti postavimo v
različne kontekste vzgoje in izobraževanja na ravni njenih akterjev, vsebin
in najrazličnejših razmerij, ki se oblikujejo med njimi. Povedano drugače,
prostor za razpravo se neizogibno odpre, kadar se odločamo o tem, kdaj in
katere jezike poučevati, v katerih jezikih poučevati, kako zagotoviti učne
cilje v vertikali jezikovnega izobraževanja, kako zagotoviti neizključujoča
razmerja med jeziki (in njihovimi govorci) ter kako vse to ustrezno inte­
grirati v pedagoški proces na sistemski in izvedbeni ravni.

Kontroverza ali sporno vprašanje (stari Grki so ji rekli stasis,
Rimljani pa status ali constitutio) prihaja iz retorike. Izvor vsakega (javne­
ga) prepričevanja (in vzgojno izobraževalni prostor v tem pogledu ni izje­
ma) je namreč običajno nek družbeno relevanten problem, o katerem ni
splošnega ali trajnega konsenza, ampak obstajata potencialno vsaj dva raz­
lična pogleda oziroma stališči, s tem pa tudi interes za (javno) razpravo.8
Z vidika retorike mora zato govorec, ki želi utemeljeno predstaviti neko

7 Takšni izhodišči je mogoče najti tako rekoč v vseh evropskih dokumentih, ki obravnavajo je­
zike in jezikovno izobraževanje in medkulturno vzgojo in izobraževanje (prim. npr. Beacco,
2007; Beacco et al., 2016; Cavalli et al. 2009).

8 Stasis je sicer precej zapleten koncept, katerega iznajdbo pripisujejo helenističnemu govor­
niškemu učitelju Hermagoru iz Temna v 2. stoletju pr. n. št. Njegovo teorijo o štirih možnih
ravneh spornosti problema in orodjih za iskanje primernih argumentov so kasnejši antični
retorični teoretiki in praktiki razdelali v številne podrazličice, ki so ustrezale posebnostim
različnih govorniških zvrsti. Lep primer sta zlasti Ciceronova in Kvintilijanova razdelitev, ki
povzemata grške teorije in jih nadgrajujeta z lastnimi konceptualizacijami (Cic., De inv. 1.10–18;
Quint., Inst. 3.6.). Zgoščen prikaz retorične teorije o stasis je mogoče najti v Barthesovem delu
Retorika Starih (1990: str. 81), v okviru katerega je Rastko Močnik dodal tudi pregled različnih
shematskih prikazov antičnega koncepta (ibid.: str. 119–127). Krajša različica skupaj s praktično
aplikacijo je predstavljena tudi v delu Učitelj kot retorik: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega
diskurza (Ž. Žagar et al. 2018: str. 45–52). Več o zgodovini teorije o stasis je npr. mogoče prebrati
zlasti v The substructure of stasis-theory from Hermagoras to Hermogenes (Heath, 1994). Znotraj pri­
merov sodobne rekonceptualizacije teorije o stasis velja omeniti dve razpravi: Toward a Modern
Version of Stasis (Fahnestock in Secor, 1985) in A Modern Theory of Stasis (Hoppmann, 2014).
111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118