Page 99 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 99
m. štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...
učenci računalnike precej pogosteje uporabljajo izven šole kot v njej, da
podobno med seboj poročajo o uporabi digitalnih naprav za e-pošto, kle­
pet na spletu in brskanje po spletu ali pridobivanje praktičnih informa­
cij, kar sovpada z nizkimi vrednostmi indeksa uporabe računalnikov pri
pouku v šoli v naši raziskavi. V raziskavi PISA (ibid.) je bilo tudi ugotov­
ljeno, da učenci verjetneje kot učenke pogosto igrajo računalniške igrice,
kar se zdi že stanje od prej (npr. Hakkarainen et al., 2000; Mumatz, 2001,
oboje v Vekiri in Chronaki, 2008), s spleta prevzemajo vsebine ali nalaga­
jo svoje digitalne vsebine, berejo novice na spletu vsak dan, kar tudi ostaja
trend (npr. Papastergiou in Solomonidou, 2005; Selwyn, 1998; Volman et
al., 2005, vse v Vekiri in Chronaki, 2008), učenke pa verjetneje kot učenci
uporabljajo računalnike za sodelovanje v socialnih omrežjih. Te ugotovit­
ve kažejo nekaj odstopanja od rezultatov naše analize, kot na primer, da
iz podatkov ICILS za slovenske učenke in učence nismo ugotovili razlik
v poročilih, koliko pogosto komunicirajo na socialnih omrežjih. Vendar
pa ta odstopanja lahko izhajajo tudi iz razlik v samih zasnovah raziskav
in konceptov, zato o tem ni mogoče izpeljati trdnejših sklepov. Glede na
predhodne raziskave PISA iz let 2003, 2006 in 2009 pa se zdi, da se trendi
nekoliko spreminjajo v smeri zmanjševanja razlik med spoloma (OECD,
2010, 2012, 2015).
Razprava o razlikah med spoloma glede latentnih rezultatov
Nadalje smo med spoloma primerjali odgovore učenk in učencev o latent­
nih rezultatih rabe računalnikov. Pri teh so se med spoloma pokazale več­
je razlike. Sicer oboji podobno zaznavajo samoučinkovitost pri osnovnih
nalogah na računalniku, vendar učenci precej bolj kot učenke izražajo za­
nimanje in veselje do dela z računalnikom in zaznavajo višjo samoučinko­
vitost pri zahtevnejših nalogah na računalniku. Ta rezultat ni presenetljiv,
saj je že veliko predhodnih raziskav ugotavljajo podobno. To se je pokaza­
lo že pred skoraj 25 leti tudi za Slovenijo v uvodoma omenjeni mednarod­
ni raziskavi o računalnikih v izobraževanju COMPED16 (Pelgrum et al.,
1993). Tudi ob nadaljnjem razvoju tehnologije so raziskave vztrajno izka­
zovale, da se učenke čutijo manj sposobne delati z IKT kot učenci in da
jih delo z računalnikom manj zanima in veseli (npr. Eccles, 2007; OECD,
2010, 2015; Vekiri in Chronaki, 2008; Volman et al., 2005). Singh et al.
(2007, v Vekiri in Chronaki, 2008) ter Sainz in Eccles (2012) so ugoto­
vili, da ženske mislijo, da so manj sposobne kot moški pri računalnikih
kljub podatkom o njihovi enaki ali višji akademski uspešnosti. Tudi to,

16 Neposrednih povezav s podatki ICILS sicer ne moremo ugotavljati, ker so med raziska-
vami razlike v metodologiji in ciljnih populacijah.
97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104