Page 98 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 98
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

vili hipotezo, da v ozadju delo v šoli pripomore k premagovanju stereoti­
pov, ki sicer ovirajo višje ravni nekognitivnih rezultatov pri učenkah. Več
o tem v razpravi v naslednjem razdelku.

Razprava

Vprašanja o razlikah med spoloma na področju IKT niso novost, so pa
še vedno aktualna. V tem članku smo si zastavili vprašanja, ali učenke in
učenci različno pogosto uporabljajo računalnike, ali se različno ocenjujejo
glede latentnih rezultatov te rabe in, kot glavno, ali so razlike v tem, koli­
ko (pogosta) raba računalnika prispeva k latentnim rezultatom. Za nasla­
vljanje teh vprašanj smo uporabili bazo Mednarodne raziskave o računal­
niški in informacijski pismenosti ICILS iz leta 2013, v kateri je sodelovala
tudi Slovenija. Rabo računalnika smo opredelili z indeksi različnih na­
menov rabe iz baze ICILS, in sicer o pogostosti rabe računalnikov izven
šole za 1) delo z namenskimi aplikacijami (za urejanje dokumentov, pripra­
vo prezentacij ipd.), 2) komuniciranje na socialnih omrežjih, 3) objavljanje
vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih, 4) dostopanje do informa­
cij, novic, glasbe in videov, 5) domače delo za šolo ter 6) indeks pogosto­
sti rabe pri pouku v šoli. Latentne rezultate smo podobno opredelili s po­
močjo že izpeljanih indeksov v bazi ICILS, in sicer ob samih dosežkih pri
RI pismenosti še kot zaznano samoučinkovitost pri osnovnih nalogah, za­
znano samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah ter zanimanje in veselje
do dela z računalnikom. V razdelku razpravljamo o izsledkih opravljenih
analiz po posameznih raziskovalnih vprašanjih.
Razprava o razlikah med spoloma glede namenov rabe
računalnikov
Analize smo se lotili po korakih. Najprej smo med učenkami in učenci
primerjali, koliko pogosto rabijo računalnike za različne namene. Za ve­
čino namenov nismo ugotovili razlik. Učenci in učenke podobno poroča­
jo o pogostosti rabe računalnika za komuniciranje na socialnih omrežjih,
za objavljanje vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih ter za delo z
namenskimi aplikacijami. Podobno malo poročajo tudi o tem, koliko po­
gosto računalnike uporabljajo pri pouku v šoli. Učenci pa pogosteje kot
učenke računalnike uporabljajo za dostopanje do informacij, novic, glas­
be in videov, medtem ko učenke pogosteje kot učenci računalnike upo­
rabljajo doma za delo za šolo.

Ti rezultati sovpadajo z ugotovitvami iz drugih raziskav v medna­
rodnem merilu, na primer raziskave PISA15 (OECD, 2015), da učenke in

15 Neposrednih povezav s podatki ICILS sicer ne moremo ugotavljati, ker so ciljna populaci-
ja v raziskavi PISA 15-letniki in raziskava ne preverja dosežkov na področju RI pismenosti.

96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103