Page 101 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 101
m. štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...

Razprava o razlikah med spoloma glede povezanosti med nameni
rabe računalnika in latentnimi rezultati
V skladu z osrednjim namenom članka smo analizirali, kako raba raču­
nalnika za različne namene napoveduje17 latentne rezultate na področju
RI pismenosti. V splošnem bi na osnovi rezultatov naše analize lahko rek­
li, da ne glede na različnost v ravneh samih latentnih rezultatov raba ra­
čunalnika tako pri učencih kot pri učenkah približno podobno prispe­
va k tem rezultatom. Z drugimi besedami, napovedniki so med modelom
za učence in modelom za učenke za posamezni rezultat po pomembnosti
približno podobni, obenem pa se napovedniki po samih latentnih rezul­
tatih razlikujejo. Tako na primer je za vse latentne rezultate najbolj kon­
sistenten napovednik raba za komuniciranje na socialnih omrežjih, sicer
pa ima zaznana samoučinkovitost pri osnovnih nalogah druge napoved­
nike od zaznane samoučinkovitosti pri zahtevnejših nalogah ter od zani­
manja in veselja do dela z računalnikom.

Še najbolj se od drugih latentnih rezultatov razlikujejo napovedni­
ki dosežkov na področju RI pismenosti. Zanimivo je, da medtem ko ne­
kognitivni latentni rezultati nimajo negativnih napovednikov (z izjemo
rabe za objavljanje vsebin v modelu zaznane samoučinkovitosti pri osnov­
nih nalogah za učence), imajo dosežki na področju RI pismenosti tudi ne­
gativne napovednike tako v modelu za učence kot v modelu za učenke. Pri
obojih sta negativna napovednika raba za objavljanje vsebin na forumih,
spletnih straneh in blogih ter domača raba za delo za šolo.

Naše ugotovitve o nekognitivnih rezultatih se večinoma skladajo z
dosedanjimi raziskovalnimi izsledki. Nekatere raziskave o povezanosti
med (pogosto) rabo IKT in zaznano samoučinkovitostjo na tem področju
so ugotovile povezanost le za učence, za učenke pa ne (npr. Broos, 2005,
v Tomte in Hatlevik, 2011), vendar pa večina raziskav ugotavlja pozitiv­
nost povezanost za oba spola (npr. Wan, Wang in Haggerty, 2008; Yang
in Cheng, 2009, oboje v Tomte in Hatlevik, 2011). Ta povezanost je bila
ugotovljena na vseh ravneh izobraževanja, že v osnovni (Bovee, Voogt in
Meelissen, 2007; Meelissen in Drent, 2008; oboje v Vekiri in Chronaki,
2008), v srednji šoli (Selwyn, 1998, v Vekiri in Chronaki, 2008) in na uni­
verzi (van Braak, 2004, v Vekiri in Chronaki, 2008).

Še največ pozornosti pa se zdi, da je bilo namenjene raziskovanju po­
vezanosti med (pogosto) rabo računalnika in dosežki na različnih področ­
jih (matematika, naravoslovje, branje). Ti rezultati so nekonsistentni. Ne­
katere raziskave ugotavljajo pozitivno in pomembno povezanost med

17 Pri čemer je to le eden od vidikov interakcije med rabo računalnikov in latentnimi rezulta-
ti, ki ni enosmerna.
99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106